In perioada sarbatorilor de iarna , CJPC PRAHOVA va intreprinde , pe langa actiunile curente , cuprinse in planul de lucru al institutiei, si o serie de actiuni , de control si supraveghere pe piata , specifice acestor sarbatori , actiuni ce au ca scop o mai buna protectie a consumatorilor din judetul Prahova .
De precizat faptul , deosebit de important , ca toate aceste actiuni , regasite in aceasta prezentare ,se afla in derulare pe toata perioada sarbatorilor de iarna , unele aflandu-se intr-un stadiu mai avansat de lucru ( la care avem si rezultate partiale ale actiunilor de control ), functie de prioritizarea impusa si de ANPC.
- Modul de respectare a prevederilor legale privind siguranta jucariilor , inclusiv la comertul online .
Pana in prezent ,au fost verificati un numar de 23 de operatori economici din mun Ploiesti si de pe raza jud Prahova .
In urma controalelor intreprinse , s-au constatat deficiente privind :
-lipsa ,de pe eticheta jucariei ,a denumirii comerciale sau marca inregistrata a producatorilor si /sau importatorilor si adresa la care pot fi contactati ;
-nu au putut fi prezentate rapoarte de incercari, traduse in limba romana , pentru unele jucearii expuse la comercializare ;
-s-au identificat la comercializare , jucarii al caror par se desprindea cu mare usurinta la manipulare , existand pericolul ca acesta sa fie inhalat sau inghitit de catre utilizatorii acestor jucarii ( copiii) ;
-lipsa traducerii,in limba romana, a avertismentelor sau a instructiunilor de utilizare , existente pe eticheta jucariilor ;
-au fost identificate la comercializare jucarii , la oferta speciala , fara a se putea justifica , in realitate ,aceasta oferta ;
– lipsa pret de comercializare afisat la raft .
Au fost aplicate sanctiuni contraventionale in valoare totala de 75.500 lei si s-au dispus masuri de oprire temporara de la comercializare , pentru jucarii in valoare de 108.000 lei si oprirea definitiva de la comercializare , pentru jucarii in valoare de 3.475 lei.
2) Modul de respectare a prevederilor legale privind protectia consumatorilor la comercializarea produselor din carne
Pana in prezent ,au fost verificati un numar de 25 de operatori economici din mun Ploiesti si de pe raza jud Prahova .
In urma controalelor intreprinse , s-au constatat deficiente privind :
-comercializarea de alimente ( pulpa de porc ) cu data limita de consum depasita;
-nu se respectau conditiile de pastrare –depozitare prescrise de producator , procedandu-se la schimbarea starii termice ( din produs refrigerat in produs congelat);
-lipsa etichete cu denumirea si adresa producatorului , denumirea produsului , ingrediente , data fabricatiei si data limita de consum , la produsele expuse la comercializare ;
-la un supermarchet , la raionul de produse cu pret redus , cu termen scurt de valabilitate , produsele aveau acelasi pret ca la raionul de produse specifice , reducerea de pret , practic neexistand in realitate;
-au fost depistate la comercializare , diverse sortimente de salam , aflate la promotie (1+ 1 gratis ; 2+1 gratis ) la care nu exista produsul singular expus la raft , pentru a se putea face comparatie in vederea verificarii veridicitatii promotiei;
-lipsa afisare preturi de vanzare la raft.
3)Conformitatea , modul de etichetare , prezentarea si publicitatea alimentelor specifice sarbatorilor de iarna
Pana in prezent ,au fost verificati un numar de 10 de operatori economici din mun Ploiesti si de pe raza jud Prahova .
In urma controalelor intreprinse , s-au constatat deficiente privind :
–comercializarea de alimente cu data limita de consum depasita;
– nu se respectau conditiile de pastrare –depozitare prescrise de producator ;
-comercializarea de produse de cofetarie , care nu aveau inscriptionate toate ingredientele continute si nu aveau inscriptionate produsele alergene ;
-lipsa afisare pret de vanzare la raft si a pretului pe unitatea de masura.
Pana in prezent , au fost aplicate sanctiuni in valoare totala de 70.000 lei , actiunea fiind in plina derulare .
4) Verificarea respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la comercializarea grirlandelor electrice si a lumanarilor de décor , inclusiv la comertul online( actiunea aflandu-se in derulare , neavand ,inca , rezultate partiale ale actiunilor intreprinse ).
5) Verificarea respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la comercializarea metalelor si pietrelor pretioase .
6) Dat fiind faptul ca in perioada sezonului de iarna , statiunile de pe Valea Prahovei sunt foarte solicitate de catre turistii interni si externi , consideram ce se impune , cu necesitate , o mai atenta supraveghere a modului de desfasurare a activitatilor operatorilor economici, ce functioneaza in aceasta zona turistica , asigurand un control , mai strict ,al calitatii produselor si serviciilor si a modului de comercializare /prestare a acestora ,astfel incat consumatorii sa fie mai bine protejati .
In acest sens ,Autoritatea Nationala Pentru Protectia Consumatorilor , impreuna cu CRPC REGIUNEA SUD MUNTENIA PLOIESTI, constituie un COMANDAMENT DE IARNA , unde se reuneste un corp operativ de control , format din comisari ai institutiei noastre .
Si in acest an ,CJPC Prahova a infiintat si gestioneaza aceasta structura de control intitulata :“Comandamentul de iarna -2016, ce va functiona in perioada 19.-23.12.2016 , respectiv 03-07.01.2017 , verificand indeaproape si monitorizand , pe perioada functionarii sale , activitatea operatorilor economici din toate zonele turistice din jud Prahova, precum si toate locatiile de alimentatie publica si cazare unde se va organiza Craciunul si revelionul.
Pe toata aceasta perioada, in cadrul Comandamentului de iarna se vor controla :
-calitatea si conformitatea serviciilor de cazare turistica si de alimentatie publica din zonele turistice ;
– calitatea si conformitatea partiilor de schi ;
-calitatea si conformitatea serviciilor de transport pe cablu;
-calitatea si conformitatea serviciilor de inchiriere echipament sportiv pentru turisti ;
–calitatea si conformitatea produselor alimentare si nealimentare, comercializate prin magazine si centre comerciale din zona ;
-calitatea si conformitatea produselor comercializate prin targuri , tarabe amenajate pe marginea drumurilor si prin bazaruri .
-calitatea si conformitatea serviciilor ce tin de organizarea evenimetelor mari din aceasta perioada : Craciunul si revelionul .
Pentru solutionarea operativa si eficienta a reclamatiilor consumatorilor ,institutia noastra va pune la dispozitia acestora , doua numere de telefon(0244/576436 si 021/9551) , cu tarif normal , precum si adresa de e-mail : [email protected] , unde pot reclama orice problema pe care o intampina in relatia lor cu operatorii economici din zona .
De asemenea ,s-au constituit echipe de control , specializate pe problematici de control , care vor verifica , in regim de urgenta , orice astfel de sesizari si reclamatii .
De precizat si faptul ca , in toata aceasta perioada , institutia noastra se afla in situatia de a face eforturi deosebit de consistente , dat fiind faptul ca , pe langa actiunile specifice , este nevoita sa solutioneze un numar foarte mare de reclamatii privind comertul online de tip “Blak Friday”( circa 600 de petitii , inregistrate , incepand cu data de 25.11.2016 , pana in prezent).