Deși nu suntem în permanență conștienți de cum ne influențează culorile atât gândurile, stările, cât și emoțiile, acest lucru se întâmplă în fiecare zi. Culorile sau lipsa lor au efect și pe timp de noapte, dar impactul este în mod evident, diferit. În realitate, emoțiile ne sunt influențate de culori, câteodată chiar în mod foarte conștient și intenționat, iar asta vom afla în paragrafele următoare.
Ce impact au culorile asupra noastră
Începând de la cele mai mici detalii precum strălucirea unei culori de lemn proaspăt șterse de praf, până la simbolistica sentimentelor de iubire, mereu vom asocia anumite culori cu sentimente și trăiri. Ai observat cu siguranță că unele alimente sunt mai gustoase dacă ai stabilit în prealabil că au o culoare “sănătoasă” și proaspătă.
În același timp, un trandafir sau un dormitor decorat preponderent în roșu te duce direct cu gândul la momente romantice. Ei bine, asta se întâmplă cu toate contextele din viața noastră, iar de-a lungul anilor, oamenii au folosit culorile pentru semnificații simbolice, dar și pentru advertising. Pisicile negre erau semn de ghinion, iar auriul este un foarte puternic stimulent al confortului.
Mai mult decât atât, dacă ai pășit vreodată într-un cazino sau o sală de păcănele gratis, cu siguranță ai observat cât de luxos pare totul. Peste tot sunt folosite nuanțe elegante, violet, roșu închis, auriu. Totul pentru a-i face pe jucători să se simtă cât mai bine, într-un ambient luxuriant, ceea ce duce la prelungirea sesiunilor de pariere. Exemplele pot continua, așa că iată câteva informații din industria de marketing:
Utilizarea culorilor în advertising și publicitate
Dacă vei deschide subiectul culorilor într-un birou plin cu oameni responsabili de marketing și publicitate, vei descoperi că pentru unii, culorile au o cu totul altă semnificație. Persoane care se ocupă zilnic de proiecte de branding, design grafic sau strategie, îți vor spune următoarele lucruri despre culori:
- Roșu – Culoare puternică folosită pentru a exprima iubire și pasiune, dar deseori utilizată de afaceri din HoReCa pentru a oferi senzația de căldură și ospitalitate.
- Verde – Asocierea cu natura pe care toate companiile mari o încearcă, va implica mereu nuanțe de verde. Tot verdele mai poate fi asociat cu sănătatea, echilibrul sau produsele bio/eco.
- Violet – Având în vedere că violetul sau nuanțele sale nu sunt găsite frecvent în mod natural, au ajuns să fie utilizate frecvent pentru a oferi senzația de loialitate și lux, mister sau spiritualitate.
- Portocaliu – Să nu te mire dacă vezi portocaliul fiind folosit intens în industria pentru copii. Săli de joacă, jucării, grădinițe sau materiale promoționale care îi vizează tot pe aceștia. Portocaliul este o culoare a tinereții, percepută ca o joacă.
- Albastru – Facebook a folosit albastru ca fiind principala culoare pe platformă deoarece senzația de pace, calm, liniște, se combină perfect cu ideea de siguranță și încredere pe care le simți atunci când interacționezi cu această culoare.
Efectul psihologic al culorilor
Cu cât influența culorilor a urmat o pantă ascendentă, cu atât acestea au fost factori decizionali pentru crearea celor mai populare produse pe care le cunoaștem și folosim în fiecare zi.
Majoritatea medicamentelor sunt de culoare albă pentru că în urma studiilor, această culoare este asociată cu alinarea durerii, în timp ce comprimatele roșii ar avea efect de stimulare.
Deși argintiul nu este o culoare ci o non-culoare, este foarte populară în rândul celor care decid să cumpere un automobil. Cele mai multe mașini din lume sunt gri sau argintii pentru că această culoare induce un sentiment de inovație, tehnologie și produse rezultate în urma unui proces lung de cercetare.
Același efect psihologic îl pot avea culorile și în design interior. Majoritatea arhitecților sau designerilor de interior se vor folosi foarte mult de diferite culori ale luminilor calde sau reci pentru a putea influența atmosfera din diferite camere.
Universul culorilor este într-o expansiune continuă, iar în încheiere dorim să te întrebăm: Tu ce culori crezi că sunt folosite doar pentru a influența o decizie de cumpărare?
(P)