Ziarul Incomod a realizat un interviu cu Alin Moldoveanu, primarul orașului Câmpina, singurul primar independent de municipiu din județul Prahova. În cadrul interviului, am realizat o radiografie a principalelor probleme cu care se confruntă câmpinenii, am discutat despre neregulile găsite de edil în primărie în momentul în care a preluat mandatul, dar și despre proiectele care urmează a fi implementate în municipiu.

De la transformarea totală a centrului orașului, prin crearea unui pasaj subteran și a unei zone pietonale, la proiectele privind înlăturarea birocrației din primărie sau asigurarea serviciilor medicale, aflați din interviul de mai jos ce răspunsuri a dat Alin Moldoveanu, primarul din Câmpina, întrebărilor adresate de ziarul Incomod:

Reporter: Cum ați găsit primăria Câmpina în momentul în care ați preluat mandatul? Care sunt principalele nereguli pe care le-ați identificat și ce schimbări ați reușit să faceți până acum?

Alin Moldoveanu, primarul municipiului Câmpina: Referitor strict la funcționarea Primăriei, ca instituție, am fost dezamăgit să constat că nu există niciun fel de procedură administrativă, ceea ce nu doar că îngreunează activitatea instituției, dar complică și relația cu cetățenii. Aceste proceduri au tocmai rolul de a simplifica lucrurile, de a eficientiza activitatea Primăriei, de a crea acel flux operațional între compartimente. Prin urmare, implementarea procedurilor de lucru a fost una dintre primele măsuri luate.

Totuși, cele mai mari nereguli au fost cele legate de bugetul local umflat artificial cu peste 10 milioane lei. Acești bani apăreau pe hârtie la capitolul „alte venituri”, dar nu au existat niciodată în realitate. De asemenea, am descoperit probleme la unele credite bancare derulate de vechea administrație, iar din cauza acestor nereguli Câmpina plătește penalități la bănci.

Am descoperit și lucrări la care sumele erau umflate artificial, dar și alte probleme pe care a trebuit să le remediem urgent. De aceea am convocat mai multe ședințe extraordinare ale Consiliului Local pentru aprobarea unor rectificări bugetare care că corecteze neregulile din buget.

O altă mare problemă a fost cea legată de fondurile europene blocate pentru Câmpina din 2018 din cauza unor corecții financiare. De unele dintre aceste corecții știam, de altele am aflat ulterior, când am devenit primar. Împreună cu Consiliul Local am reușit să deblocăm proiectele cu fonduri europene. Am solicitat și ni s-a aprobat de către Ministerul Finanțelor eșalonarea la plată, pe o perioadă de cinci ani, a corecțiilor financiare de aproape 6 milioane de lei. Fondurile europene reprezintă salvarea Câmpinei de la faliment și de aceea am venit în fața Consiliului Local cu propunerea de eșalonare a plăților către ANAF, astfel încât să deblocam aceste proiecte. Pe lângă cele depuse deja și aflate în faza de contractare, mai sunt unele proiecte aflate în evaluare tehnico-financiară, iar pe lângă acestea urmează să venim cu alte proiecte, unele cu o valoare financiară mare, care vor fi incluse în Strategia de Dezvoltare a localității pentru perioada 2021-2027.

R: Sunteți singurul primar independent de municipiu din Prahova. Care este relația pe care o aveți cu Consiliul Local? Aveți sprijin în aprobarea și, ulterior, implementarea proiectelor?

A.M.: În cele aproape patru luni care au trecut de la preluarea mandatului am avut o relație bună cu Consiliul Local și sper să fie așa în continuare. Din fericire, consilierii au înțeles că sunt foarte multe probleme de rezolvat, că așteptările cetățenilor sunt foarte mari. Rezolvând problemele localității, comunicând cu oamenii, eficientizând activitatea Primăriei și stabilind o relație bună între Executiv și Consiliul Local, cred că astfel vom rezolva și problema lipsei de încredere a cetățenilor în administrația locală, o lipsă de încredere care există de mai multă vreme.

R: Una dintre problemele majore ale municipiului Câmpina este lipsa zonelor de agrement și a posibilităților de petrecere a timpului liber, motiv pentru care tinerii nu mai sunt atrași să se mute aici. Cum poate fi rezolvată această problemă?

A.M.: Zone de agrement există, însă ele trebuie reabilitate, modernizate. Celebra noastră Fântână cu Cireși este deplorabilă, ca să vă dau cel mai cunoscut exemplu. Problema juridică a fostei tabere Voila, unde se poate crea un loc de agrement extraordinar, trenează de multă vreme și va trebui să o rezolvăm, ca și problema cinematografului, care aparține de RADEF. Mai avem mult de lucrat și la partea de evenimente, pentru că vrem un act cultural de calitate, care să-i atragă pe oameni, pe tineri, în special. Aici gândim o reorganizare a instituțiilor culturale și un management de calitate în fruntea lor. Sunt foarte multe lucruri de făcut, știm ce avem de făcut, nu ne lipsesc nici proiectele, important este să avem și banii necesari. Acești bani nu pot veni decât din surse extrabugetare, categoric.

R.: De asemenea, la ora actuală, singurele locuri de muncă sunt de regulă în cadrul magazinelor din oraș. Cum plănuiți să atrageți noi investiții în oraș, care să aducă locuri de muncă diversificate?

A.M.: Aici vă contrazic. Sunt și societăți importante care angajează personal. Problema este că nu se găsește personalul calificat necesar și cred că asta e o problemă generală, nu doar la nivelul Câmpinei. Este adevărat că au dispărut societățile tradiționale, gen Rafinăria și Turnătoria, dar există societăți cunoscute în Câmpina care merg mai departe, altele care s-au înființat în urmă cu câțiva ani și care au o activitate bună. Din păcate, pandemia de coronavirus a afectat și activitatea economică de la Câmpina așa cum se întâmplă în toată țara.

R.: În ceea ce privește parcarea la supermarketuri, deși operatorii economici au obligația să pună la dispoziție locuri de parcare pentru clienți, în realitate acestea sunt insuficiente. Ce este de făcut?

A.M.: Problema locurilor de parcare este acută la nivelul municipiului. Infrastructura a rămas aceeași de ani de zile, în timp ce numărul autovehiculelor a crescut foarte mult. Pentru zona centrală a localității, acolo unde este cea mai mare problemă din punct de vedere al locurilor de parcare, noi intenționăm să construim o parcare supraetajată, chiar în spatele Pieței Centrale. Altă soluție nu există. Fie cu fonduri europene, fie cu fonduri guvernamentale, prin CNI, dar această parcare trebuie făcută.

R.: Pe Muscel sunt niște terenuri lăsate în paragină, unde pe vremuri era o tabără de pioneri. Există vreo posibilitate ca acele terenuri să fie valorificate?

A.M.: Terenul fostei tabere Voila aparține Câmpinei, este inventariat în domeniul public al municipiului, însă clădirile de acolo, așa ruină cum sunt, aparțin Ministerului Tineretului, care trebuie să le caseze și să le demoleze pentru a elibera terenul. Din păcate, chiar dacă au trecut aproape patru ani de la emiterea Hotărârii de Guvern 229/2017 privind Strategia generală de descentralizare, Ministerul Tineretului încă nu a rezolvat problema clădirilor. Eu nu voi lăsa lucrurile așa, mai ales că Primăria a realizat și cadastrul pentru terenul respectiv. Voi face toate demersurile pentru ca problema să fie rezolvată cât mai repede, iar acea zonă absolut superbă să poată fi reabilitată și redată circuitului turistic local.

R.: Referitor la Spitalul Municipal Câmpina, fiind spital suport COVID, oamenii din zonă nu mai au un centru medical de stat la care să meargă atunci când au o urgență. De aproape un an de zile, aceștia sunt nevoiți să meargă la spitale din Ploiești sau din alte orașe. Cum poate fi rezolvată această situație?

A.M.: Aceasta este o problemă extrem de importantă și delicată, în același timp. În prezent, Spitalul Municipal Câmpina asigură urgențele pentru pacienții non-COVID, în sensul că, în cazurile mai grave, pacienții sunt stabilizați și apoi trimiși la Ploiești. Nu se fac internări la Câmpina decât pentru pacienții infectați cu SARS-CoV 2. Cu toate demersurile conducerii Spitalului Municipal și administrației locale, Ministerul Sănătății a rămas neclintit în această situație care nu îi afectează doar pe câmpineni, ci și pe locuitorii comunelor învecinate.

R.: Tot referitor la spital, care este în subordinea primăriei Câmpina, ce puteți să ne spuneți despre concursul pentru ocuparea funcției de manager? După ce singurul candidat a avut o manifestație care a lăsat de dorit în timpul concursului, ce se va întâmpla mai departe?

A.M.: Am evitat să vorbesc despre acest subiect, chiar dacă am urmărit cu maxim interes ce se întâmplă. A fost un concurs, a existat o comisie de concurs formată din reprezentanți ai Consiliului Local și doi manageri de spital, s-a respectat legea. Eu nu am vrut să-mi exprim vreun punct de vedere pentru a nu se interpreta în niciun fel, pentru a nu considera cineva că vreau să influențez cumva desfășurarea acestui concurs. Că persoana care a candidat a arătat că nu este pregătită pentru un asemenea post, asta este altă poveste…

R.: Foarte multe străzi din Câmpina au nevoie de modernizări. Este și cazul străzilor Calea Doftanei și Voila, pe care în fiecare weekend turiștii care merg la Valea Doftanei sunt nevoiți să circule. Vor fi străzile cu probleme modernizate? Dacă da, când?

A.M.: Calea Doftanei este deja în reabilitare, a fost asfaltată pe două tronsoane, de la Colegiul Național “Nicolae Grigorescu”, până la intersecția cu strada Bobâlna. Pe Calea Doftanei se execută lucrările de canalizare prin proiectul cu fonduri europene derulat de Hidro Prahova și pe măsură ce se introduce canalizare pe un tronson, din spate se vine cu asfaltarea. Trebuie să știți că lucrurile au mers extrem de lent cu aceste lucrări, cel puțin cu partea de asfaltare abia din noiembrie 2020 s-a lucrat în adevăratul sens al cuvântului. Merg periodic și urmăresc această lucrare pentru că este importantă și așteptată de prea multă vreme de câmpineni, de locuitorii din comunele vecine, de turiștii care tranzitează această zonă. Din 8 februarie s-a intrat cu canalizarea pe tronsonul al treilea, de la intersecția cu Bobâlna până la intersecția cu strada Târgu Mureș, pe care ulterior îl vom asfalta și va rămâne cel mai dificil tronson, cel până la intersecția cu strada Voila, unde, la fel, se va introduce canalizarea și apoi vom asfalta. În privința străzii Voila, am depus proiectul de reabilitare a străzii la CNI, alături de alte 20 de proiecte referitoare la modernizarea unor străzi. 18 dintre ele au intrat deja pe lista sinteză, printre acestea fiind și strada Voila. Sper ca într-un timp cât mai scurt să semnăm contractul de finanțare atât pentru această lucrare, cât și pentru altele.

R.: Ce puteți să ne spuneți despre proiectul prin care doriți ca centrul orașului să devină zonă pietonală?

A.M.: Este un proiect de suflet și știți de ce? Pentru că acest proiect va însemna transformarea Câmpinei într-un oraș modern, cum vedem în țările dezvoltate. Proiectul presupune realizarea unui pasaj rutier subteran care să treacă prin centrul localității, ieșirea fiind undeva în apropiere de Spitalul Municipal. Tot în subteran vor fi mai multe locuri de parcare decât sunt acum la suprafață, iar deasupra vom crea spații de regenerare urbană, ceea ce va aduce liniște și un aer mult mai curat. Pasajul propriu-zis costă peste 70 milioane lei, iar amenajările de la suprafață peste 26 milioane lei. În momentul de față, noi am depus cerere de finanțare pentru realizarea documentației, numai studiul de fezabilitate pentru pasaj costând 2,9 milioane lei. Proiectul a fost declarat eligibil, ceea ce mă bucură foarte mult și îmi dă convingerea că vom obține finanțarea necesară și vom realiza acest proiect. Este un proiect de anvergură, pentru un oraș modern. Bineînțeles că nu-l vom realiza mâine, sunt mulți pași de făcut, dar noi trebuie să gândim și în perspectivă. Realizarea acestui pasaj nu înseamnă că lăsăm în planul doi celelalte probleme de infrastructură ale Câmpinei.

R.: Din calculele pe care le-ați făcut până în prezent, cum va fi bugetul local pentru anul 2021? Va fi un buget care va permite investiții? Ce alte surse de finanțare va accesa primăria și pentru ce fel de proiecte?

A.M.: În primul rând, vom avea un buget creat pe baze legale. Nu voi veni în fața Consiliului Local cu un buget umflat artificial, pe hârtie, fără legătură cu realitatea. Bugetul local nu va permite prea multe investiții, trebuie să recunoaștem asta. Sursele extrabugetare de finanțare vor fi esențiale pentru dezvoltarea localității, pentru investiții. Fondurile europene și fondurile guvernamentale. Nu vreau să ratăm nimic, am depus și vom depune proiecte pentru accesarea ambelor tipuri de fonduri și nu doar pentru investițiile propriu-zise, ci inclusiv pentru realizarea documentațiilor tehnice, a studiilor de fezabilitate.

R.: Câmpinenii se plâng adesea de birocrația de care se lovesc în primărie. Un caz concret este cel al unei persoane care a așteptat mai bine de un an de zile o autorizație pentru construirea unui gard de beton. Aveți în plan schimbarea procedurilor actuale din primărie?

A.M.: V-am spus că una dintre primele măsuri luate a fost crearea procedurilor care efectiv nu existau. Eu nu concep să mai avem situații precum exemplul dat de dvs. Am făcut un pas important prin avizarea PUZ-urilor pe plan local. La inițiativa mea, Consiliul Local a aprobat reorganizarea Comisiei tehnice de amenajare a teritoriului și urbanism din cadrul Primăriei, astfel încât planurile urbanistice zonale să poată fi avizate pe plan local și să nu mai fie nevoie de trimiterea lor la Ploiești, spre avizare, la comisia de specialitate din cadrul Consiliului Județean. După cum poate știți, la comisia de la Consiliul Județean durează între trei luni și un an să fie avizat un PUZ. Acolo ajung planurile urbanistice zonale din tot județul, unde nu există comisii locale de avizare, și de aceea durează atât de mult. Noi am rezolvat acum această problemă. Legat de autorizațiile de construire, aici am mai avut de trecut un hop, angajarea unui arhitect șef al orașului, pentru că fostul arhitect șef a ieșit la pensie. Am organizat un concurs pentru acest post, care s-a finalizat săptămâna trecută și urmează ca persoana care a câștigat să semneze contractul. Îi asigur pe câmpineni că nu se va mai întâmpla să aștepte luni de zile pentru a li se emite o autorizație de construire!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here