Primarul ales al Ploieștiului, liberalul Adrian Dobre, a acceptat săptămâna trecută să acorde un interviu pentru Telegrama, în care a dat răspunsuri despre cele mai apăsătoare probleme ale municipiului, la acest moment. Sunt declarații “la cald”, să le zicem, făcute la mai puțin de o săptămână de momentul alegerilor locale, în care Adrian Dobre vorbește, fără presiunea campaniei electorale, despre ce este Ploieștiul la acest moment, ce trebuie să devină municipiul și, mai ales, care sunt primii pași pentru a-l așeza pe direcția corectă. Noul primar al Ploieștiului nu are nici pe departe o misiune ușoară, cu atât mai mult cu cât și-a asumat punerea în aplicare a unui program ambițios pentru un municipiu aflat într-o situație atât de delicată.

Reporter: Domnule primar, care este experiența cu care veniți la conducerea administrației locale?

Adrian Dobre: Din 2003 până în 2009 am fost director comercial la o societate unde rezultatele au fost foarte bune din perspectiva cifrei de afaceri. În cei cinci-șase ani cifra de afaceri aproape că s-a dublat, de la an la an. Apoi am fost consilier local, timp de opt luni, de la începutul lui 2009 subprefect, până în septembrie, după care din octombrie am fost prefect. Din 2012 am devenit consilier județean, până la aceste alegeri. Dacă facem un calcul, sunt aproape opt ani de experiență în administrație publică și cred că este la fel de important și faptul că, lucrând și în domeniul privat, cunosc și problemele din această zonă. Spun că este important deoarece consider că orice primar și orice administrație trebuie să aibă o relație bună cu tot ceea ce înseamnă mediul de afaceri, de unde vin principalii furnizori de surse de la bugetul local, prin taxe, impozite, prin impozitul pe venit, prin taxa pe valoare adăugată, prin cotele care revin bugetului local. De asemenea, reprezintă și sursele financiare pentru familiile care trăiesc în Ploiești și, la fel, care plătesc taxe și impozite către bugetul local.

 

Reporter: Este cunoscut deja contextul în care ați ajuns candidatul PNL la funcția de primar al municipiului. Care a fost motivația dumneavoastră să acceptați această provocare?

Adrian Dobre: Este vorba despre responsabilitate. În momentul în care candidezi într-o astfel de funcție îți asumi o mare responsabilitate față de cetățeni și față ceea ce-ți dorești pentru ei, dar și față de cei care te-au sprijinit și au muncit alături de tine. Deci este cel puțin o dublă responsabilitate pe care mi-am asumat-o, alături de echipa pe care o am, pentru că sunt construit așa, să fiu un om de echipă. Cu această echipă și alături de ploieșteni vom conduce Primăria, astfel încât toate proiectele pe care le-am propus să fie realizate până la sfârșitul mandatului.

Reporter: Ați venit cu niște proiecte foarte ambițioase. Ce se poate realiza dintre ele cu prioritate și într-un termen relativ scurt, dacă ținem cont și de situația financiară a Ploieștiului? Și până la urmă, cât de gravă este această situație?

Adrian Dobre: Situația financiară a Ploieștiului nu este roz, iar acest lucru, așa cum s-a discutat inclusiv în timpul campaniei electorale, are drept cauză principală modul defectuos în care au fost realizate implementările proiectelor pe fonduri europene, mod care ne-a adus un prejudiciu în bugetul local de aproximativ 15 milioane de euro. Acest lucru s-a reflectat și se va mai reflecta o perioadă asupra felului în care Ploieștiul va fi administrat. Sunt foarte multe probleme la societatea de transport călători, sunt probleme legate chiar de siguranța cetățenilor, discutând despre lipsa procedurilor de dezinsecție și deratizare, sunt probleme legate de modul în care școlile vor fi reparate, igienizate, pentru că sumele alocate în acest scop sunt foarte mici, total necorespunzătoare: în jur de 3.000 de lei/ unitate de învățământ.

Prin realizarea acestui credit, în momentul în care vom reuși să tragem anumite tranșe de bani se va debloca activitatea de care vorbeam mai devreme. Creditul va reuși să acopere suma aferentă acestor proiecte pe fonduri europene, în cea mai mare parte, și atunci va trebui să soluționăm și aceste situații legate de cheltuieli curente, care sunt la fel de importante ca și investițiile. Transportul public în comun trebuie să funcționeze, școlile trebuie să funcționeze, sănătatea trebuie să fie o prioritate, siguranța cetățeanului trebuie să fie o prioritate.

Ideea este că un proiect pe fonduri europene trebuie încheiat fizic, dar și din punct de vedere financiar, până la termenul stabilit. Banii colectați de municipalitate, cu excepția celor folosiți pentru urgențe de care depindea desfășurarea activității Primăriei, au fost strânși tocmai pentru a achita sumele respective, aferente proiectelor pe fonduri europene, până când a fost aprobat creditul. Acum, existând acest credit, din care se pot realiza trageri în acest scop, automat sumele colectate pot fi folosite pentru rezolvarea problemelor curente.

Cunoaștem foarte bine situația financiară a Ploieștiului. Nu va fi un lucru ușor de gestionat, dar nu ne sperie, știm ce avem de făcut și vom lua și o serie de măsuri astfel încât să aducem și noi o serie de venituri la  bugetul local, sume de bani pe care le vom utiliza tocmai pentru a nu avea sincope în buna desfășurare a activității.

Reporter: De unde ar putea fi atrase aceste venituri suplimentare?

Adrian Dobre: Un exemplu ar fi solicitările din partea unor medici, care doresc să achiziționeze cabinetele în care își desfășoară activitatea și care sunt încă în patrimoniul Primăriei. Este benefic și pentru administrația locală, pentru că ar fi niște sume care se constituie ca venituri, plus taxele și impozitele care vor fi plătite ulterior pentru aceste spații. Pe de altă parte și medicii respectivi își pot îmbunătăți activitatea și condițiile în care o desfăşoară, modernizând spațiile respective, în funcție de necesități. Sumele care se pot obține în acest fel sunt destul de importante, dar la nivelul Primăriei a existat un blocaj pentru că nu era un expert care să stabilească valorile. O altă problemă era pe partea de cadastru. Valorile trebuie stabilite cu atenție, ținând cont de faptul că medicii au adus deja niște îmbunătățiri în spațiile respective, altfel nu-și puteau desfășura activitatea acolo. Aceste evaluări trebuie să fie reale și corecte, să ajungem la o situație win-win, cum spun cei din lumea afacerilor. Important este că vorbim despre foarte multe cabinete, gândiți-vă numai la ce este în zona Cina, deci sumele vor fi importante. Această acțiune trebuie demarată cât mai repede.

Reporter: Credeți că va reuși Primăria să se gospodărească, să întregească bugetele instituțiilor, concepute și votate pentru șase luni?

Adrian Dobre: Primăria nu funcționează de un an-doi. A funcționat și în perioada 2008 – 2012, când am vorbit și de o criză economică. Într-o asemenea perioadă, și veniturile la buget sunt mai mici, dar cu toate acestea nu au existat problemele despre care vorbim acum. Cu o bună gestiune a banului, cu un mod corect de colectare, cu măsuri prin care autoritatea publică locală reușește să scadă presiunea de pe bugetul familiei se poate face o bună colectare și atunci ai sumele necesare. A existat, într-adevăr, această situație cu proiectele pe fonduri europene, care a creat un blocaj financiar. Tocmai de aceea PNL a fost de acord cu acest credit, altă soluție nu exista, Primăria putea să intre într-un blocaj total.

Vreau să subliniez că soluții există, facem calcule, trebuie să vedem exact și gradul de colectare, dar și care sunt sumele disponibile în buget. Eu îmi doresc însă ca în această perioadă rămasă, de două săptămâni, până când voi depune jurământul și până când noua echipă a Consiliului Local va intra în pâine, să nu apară totuși niște cheltuieli peste noapte. Mi-aș dori foarte mult lucrul acesta și voi fi foarte atent la aceste aspecte.

Reporter: Efortul Ploieștiului, de a derula 14 proiecte ample, a fost mai mare decât putea duce? Avem inclusiv un proiect care a picat de tot: căminul de bătrâni de pe Cosminele.

Adrian Dobre: Acest proiect trebuie continuat, indiferent de sursa financiară. Dar în momentul în care vorbești de efort, te gândești la efortul financiar. Pentru că în ceea ce privește modul în care ai gestionat lucrurile, ai firme de consultanță prinse în proiectele respective, ai tot felul de alte servicii pe care le poți presta pe banii respectivi, și atunci din partea municipalității nu trebuie să existe decât monitorizarea, verificarea în teren a derulării investiției respective. Din punct de vedere financiar, mare parte din sumele aferente au venit din fonduri europene. Într-adevăr, trebuia să existe acel fond de bani pe care să-l rulezi. Putem să ne uităm la ce s-a întâmplat și în alte orașe ale țării, unde nu au existat probleme, proiectele au fost duse la bun sfârșit la termenul stabilit conform contractului de finanțare. Este strict legat de management, de modul în care știi să gestionezi lucrurile. Când am vorbit despre audit, am vorbit cât se poate de serios. Iar cei care sunt vinovați – pornind de la proiectare, execuție, probleme ulterioare, oameni din Primărie care s-au ocupat de proiectele respective – vor răspunde. Este un lucru la care țin foarte mult pentru că îmi doresc ca în Primărie să existe profesioniști care știu ce înseamnă fișa postului, își știu atribuțiile și le pot îndeplini, astfel încât să nu mai avem astfel de situații, să ajungem să ne plângem peste trei-patru ani. Majoritatea celor care lucrează în Primărie este reprezentată de profesioniști, sunt oameni corecți, trebuie doar să ajustăm situația în zonele cu probleme.

Reporter: Și care ar fi acestea?

Adrian Dobre: Au fost foarte multe declarații și semnale în spațiul public referitoare la probleme care au apărut la Hale și Piețe, la SGU, la proiectele pe fonduri europene, cu referire la Direcția tehnică, Unitatea de Implementare. Trebuie să vedem și noi cum poți semna niște procese verbale de recepție, iar ulterior să apară probleme pe lucrări importante, de zeci de milioane de euro. Toate trebuie analizate într-un context, pentru că nu-mi doresc ca de acum să ne mai lovim de astfel de cazuri. Și la TCE este nevoie de o analiză atentă. În primul rând trebuie deblocată această situație financiară, legată de suma pe care societatea trebuie să o mai achite către stat. Un audit extern sau al Curții de Conturi poate clarifica și aici lucrurile. Această societate trebuie să funcționeze în continuare. Spun de la început că nu sunt de acord cu teoria conform căreia TCE trebuie să fie o societatea profitabilă, fără sprijinul Primăriei. Transportul în comun nu este rentabil. Oriunde mergem în această lume civilizată vedem că societățile de transport sunt subvenționate, finanțate într-o formă sau alta, de la bugetul local. Trebuie găsită formula de subvenționare, astfel încât societatea să poată merge mai departe. Iar la acest lucru se adaugă ceea ce am enunțat deja, creșterea veniturilor, atragerea de venituri suplimentare prin ieșirea transportului public în comun din Ploiești către localitățile limitrofe, în ceea ce se cheamă zonă metropolitană de transport, fără să implicăm bugetele consiliilor locale respective, pentru că este cunoscută reticența localităților din jur. Iar în ceea ce privește managementul TCE, din ceea ce reiese din anumite rapoarte ale Curții de Conturi, sunt aspecte care trebuie soluționate și trebuie găsit un management responsabil, corect, de calitate.

Reporter: Spitalul Municipal a fost proiectul numărul 1 în programul cu care ați venit în fața ploieștenilor.

Adrian Dobre: Da, este proiectul asumat de PNL, proiectul prioritar. Demersurile au început deja. Cu o lună înainte de alegeri, a fost adoptată o hotărâre de Consiliu Local care privea acea solicitare a studiului de specialitate de către o firmă din domeniu, pentru a vedea care sunt pașii în acest sens, cum trebuie să arate spitalul, cum putem avea această secție de Pediatrie în interiorul Spitalului Municipal de Urgență, cu fluxuri separate, așa cum cere Ministerul Sănătății. Ca surse de finanțare, acest proiect se va realiza în aproximativ patru ani, va fi un buget multianual, cu o implicare de 6-8 milioane de euro anual din partea Consiliului Local. Diferența până la 40 de milioane de euro, suma pe care o estimăm pentru acest proiect, poate fi obținută din parteneriat cu Consiliul Județean, cu Ministerul Sănătății și din fonduri europene, ultimele două în special pentru dotare și cabinetele în ambulatoriu.

Reporter: Vă bazați pe finanțare din acest surse?

Adrian Dobre: Nu cred că se va opune cineva unui proiect ce schimbă total actul medical care se desfășoară în acest moment în cele două spitale și care nu este corespunzător. Și nu mă refer la cadrele medicale, ci la clădirile respective, imobile vechi care nu permit modernizări și aducerea de echipamente noi, absolut necesare. Sunt două spitale actuale clasificate la nivel 5 (Pediatria), respectiv 4 cu conformare (Municipal), ceea ce înseamnă o finanțare redusă a activității curente, la nivelul fiecărui pacient. Prin construirea unui spital nou, modern, această finanțare poate să crească substanțial, pentru că noua unitate poate fi inclusă în nivelul 3. Trebuie să fim foarte atenți, în schimb, la acele aspecte la care știu că Ministerul Sănătății ține foarte mult: numărul de paturi, specializări și situația doctorilor. De aceea, noi, în program, am discutat foarte mult și despre posibilitățile pe care o autoritate publică le are  pentru a putea atrage medici. Pe de-o parte există această posibilitate a unui pachet salarial care să includă și o locuință de serviciu, dar în aceeași măsură sunt și foarte multe fonduri  europene care le permit medicilor să-și îmbunătățească și să-și dezvolte cariera, dându-le și posibilitatea unor bonificații financiare. De asemenea, le-am oferi oportunitatea de a lucra într-un spital nou, cu o aparatură modernă, în care să poți să desfășori un act medical de calitate. Nu în ultimul rând, ar fi acele cabinete în ambulatoriu, care să nu fie integrate și care să le permită medicilor obținerea unor venituri suplimentare.

Reporter: Sunt prevăzute axe de finanțare pentru acest domeniu? Pentru că va trebui să veniți cu niște date clare în fața Consiliului Local și a Consiliului Județean

Adrian Dobre: Da, sunt prevăzute. Și eu zic că trebuie să lăsăm la o parte eventualele discuții politice atunci când vorbim despre ce doresc cel mai mult ploieștenii, când vorbim despre sănătate, educație. Cele două elemente sunt pilonii unei societăți normale, civilizate, dezvoltate. Cred că va conta foarte mult ceea ce vor spune cei care vor face studiul, Ministerul Sănătății, Direcția de Sănătate Publică, și dacă sunt îndeplinite toate condițiile nu cred că se va opune cineva acestui proiect. Când s-a discutat despre realizarea unui spital de Pediatrie în centru, grupul PNL a atras atenția cu privire la o serie de aspecte, iar observațiile s-au dovedit ulterior întemeiate, dar nu ne-am opus realizării unui astfel de proiect, pentru că era o chestiune necesară pentru Ploiești, de fapt pentru întregul județ.

Reporter: Ca amplasament, ați găsit vreo variantă pentru Spitalul Municipal de Urgență?

Adrian Dobre: În patrimoniul Primăriei există fosta unitate militară de pe Torcători, predată de Ministerul Apărării Naționale. Pe unul dintre aceste terenuri se va realiza spitalul. Tot în zona respectivă este în derulare – din păcate, încă nu a început lucrarea, ceea ce este foarte grav – și acel proiect ANL.

Reporter: Există o idee mai veche, a fostului primar interimar Iulian Teodorescu, privind preluarea sălii Cinema Patria, care nu s-a mai concretizat. Ce se poate face acolo?

Adrian Dobre: Trebuie văzută și acea expertiză, pentru clădirile din zonă, cu privire la structura de rezistență. Dar am discutat foarte mult despre zona aceasta, a culturii. Intenția noastră este de a intra într-o asociere sau de a prelua în patrimoniu și clădirea Casei de Cultură a Sindicatelor, pe care să o modernizăm, să o ducem la un stadiu în care să poată găzdui spectacole și concerte de o altă factură, festivaluri naționale și internaționale. Ne dorim să aducem Festivalul de Jazz la nivelul care a fost, cel de film, de care s-a și uitat, Festivalul de Teatru, la nivelul la care se realiza în 2011-2012.

Reporter: Dacă ați adus vorba despre structura de rezistență a unor imobile, Ploieștiul are o problemă gravă, raportându-ne la situația blocurilor cu risc seismic. În privința finanțării, lucrurile depind foarte mult de hotărârile de la București, dar ce poate face administrația locală pentru a grăbi lucrurile?

Adrian Dobre: În primul rând trebuie clarificată situația blocurilor expertizate și pe care s-a plus acea bulină roșie, pentru că sunt foarte multe controverse pe această temă. Noi avem acest program de reabilitare termică a blocurilor, iar că să poți să derulezi un astfel de program prima condiție este a analizei cu privire la structura de rezistență. Și atunci vom clarifica, vom vedea dacă, într-adevăr, toate blocurile cu bulină prezintă risc seismic. În ceea ce privește finanțarea, există un buget special, al Guvernului.

Reporter: Însă nici administrația locală nu este pregătită să ofere alternative locatarilor, în momentul demarării unui proiect de consolidare…

Adrian Dobre: Primăria nu dispune de spațiile necesare pentru relocarea locatarilor. Avem în proiect și continuarea realizării unor locuințe, pentru persoanele provenite din casele naționalizate care au fost retrocedate. Pe lângă modernizarea actualelor  clădiri din patrimoniul Primăriei, pe care le folosim în scop social, aveam în vedere și identificarea altor imobile, neutilizate în prezent, care să fie reabilitate, modernizate și folosite ca locuințe, fie în scop social, fie pentru locatarii din aceste blocuri cu risc seismic, până la consolidarea lor. O altă soluție ar fi acele module, care să-i găzduiască pe proprietari și care, după încheierea lucrărilor, să primească altă destinație. Soluții există, important este să avem și resursele financiare, pentru că vorbim despre proiecte costisitoare și de durată, care totodată creează un disconfort major.

Reporter: Cum vă veți descurca, în fața tuturor acestor provocări, cu un Consiliu Local… să-i spunem ostil?

Adrian Dobre: Eu cred că toți oamenii care au candidat și care au intrat în Consiliul Local au maturitatea politică necesară astfel încât proiectele importante pentru Ploiești, modul în care trebuie să se modernizeze orașul, beneficiile și confortul pe care trebuie să le resimtă ploieștenii să fie prioritare indiferent de zona politică din care face parte fiecare. Eu nu-l văd drept un Consiliu Local ostil, ci cred că vom putea colabora și că proiectele pot fi realizate. Gândiți-vă că, dacă tot am vorbit de acea perioadă, 2008 – 2012, nu a existat o majoritate din zona cu aceeași orientare politică ca și primarul. Și totuși proiectele s-au realizat, inclusiv unele care au necesitat votul a două treimi din CL.

Reporter: Ați ajuns la o înțelegere pentru Consiliu Local? Cu PMP, de exemplu?

Adrian Dobre: Suntem deschiși să discutăm cu oricine, partide, persoane care doresc în mod corect să participe la aceste proiecte, să dezvoltăm orașul. Apropo, cu siguranță și în programele celorlalte partide sunt proiecte pe care trebuie să le luăm în considerare, proiecte bune pentru ploieșteni, și atunci ele vor avea, de asemenea, sprijinul nostru. Cam în această gamă trebuie purtate discuțiile.

sursa: telegrama.ro

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here