fbpx
vineri, aprilie 26, 2024
spot_img

Interviu cu președintele Consiliului Național al Elevilor, Vlad Ștefan: „Sistemul educațional este măcinat de frică.”

Citește Și

- Reclamă -

Vlad Ștefan este un licean de 18 ani din Brașov și președintele singurei structuri care apără interesele elevilor la nivel național, anume Consiliul Național al Elevilor. În afara cadrelor formale, Vlad are o fascinație pentru lucrurile vechi, dar pline de eleganță și rafinament. Mai departe îl lăsăm pe el să se prezinte:

INCOMOD: Pentru cei care nu te cunosc, cum te-ai prezenta?

- Reclamă -

Vlad Ștefan: Îmi place să cred că fac parte din generația de tineri care și-a propus să facă România bine. Sunt un susținător al reformei educaționale, mă consider un cetățean implicat în majoritatea demersurilor societății civile și un elev care are dificila misiune de a privi sistemul, atât din spatele băncii din sala de clasă, cât și de la masa deciziilor care vizează sistemul de învățământ. Această dualitate a reușit să îmi confere o perspectivă de ansamblu asupra sistemului, pe care o consider foarte benefică și care sper să îmi fie de folos și în viitorul meu parcurs profesional.

INCOMOD: Când te-ai înscris în Consiliul Elevilor?

Vlad Ștefan: Informal, am făcut parte din Consiliul Școlar al Elevilor din liceul meu încă din clasa a VII-a, însă oficial am intrat în anul 2013, în clasa a IX-a ca vicepreședinte al aceleiași structuri. Ulterior, când reprezentarea drepturilor și intereselor colegilor mei a devenit o prioritate „obsesivă” și când am remarcat cu adevărat problemele și carențele grave ale sistemului de învățământ mi-am propus să mă dedic întru totul acestei cauze.

- Reclamă -

INCOMOD: Care a fost prima funcție pe care ai ocupat-o în Consiliul Elevilor?

Vlad Ștefan: Prima funcție ocupată în cadrul Consiliului Elevilor a fost cea de vicepreședinte la nivel de școală. După care, ascensiunea mea nu a reprezentat niciodată un scop, ci mijlocul prin care am încercat să îmi ajut colegii, militând pentru un sistem educațional centrat pe elev, eficient, relevant și programat.

INCOMOD: Care a fost cea mai dificilă problemă cu care te-ai confruntat în CNE? Cum ai rezolvat-o?

Vlad Ștefan: Probleme au fost foarte multe, însă nu gravitatea lor m-a interesat, ci mai degrabă modul prin care am încercat să le soluționez. Inițial, cu timiditate și teamă, ulterior mult mai profund, mai analitic și mai eficient.Nu știu dacă aș putea să fac o clasificare a evenimentelor din parcursul meu profesional, însă, de departe cele mai grele probleme au apărut în momentul în care nu exista asumare și responsabilitate. Abuzurile din școlile din România nu pot fi rezolvate fără asumare din partea tuturor elevilor și părinților, iar intervenția mea, nedublată de susținerea lor nu are sorți de izbândă. Cred cu tărie că încrederea, asumarea și responsabilitatea trebuie să existe pentru a putea ajunge acolo unde ne-am propus.

- Reclamă -

INCOMOD: S-a schimbat modul în care relaționezi cu colegii și cu profesorii de când ești președinte CNE?

Vlad Ștefan: O întrebare destul de dificilă, având în vedere căutarea permanentă a echilibrului dintre poziția publică și viața personală. Întotdeauna am mers pe principiul că persoana dă valoare funcției, nu invers și acest lucru m-a ajutat să păstrez o relație prietenoasă cu colegii și profesorii, însă în același timp și una tranșantă în fața incompetenței, abuzului sau a greșelii.

INCOMOD: Ne poți numi un lucru pe care foarte puțini îl știu despre tine?

Vlad Ștefan: De aproximativ 10 ani sunt un colecționar de obiecte vechi, rare, în special antichități. Am avut mereu o fascinație pentru frumos, pentru artă, într-o lume mult prea dinamică, în care necesitatea practică a lucrurilor a înlocuit și funcția lor estetică. Am o plăcere deosebită să fiu înconjurat de obiecte de artă desăvârșite, de lucruri vechi, dar care își păstrează vie eleganța și rafinamentul. Cred că această pasiune m-a influențat enorm în parcursul meu pentru că am învățat că valoarea unui lucru nu stă neapărat în prețul sau investiția materială, ci în capacitatea lui de a rezista în fața schimbărilor imprevizibile, a trecerii timpului și a indiferenței.

INCOMOD: Până în prezent ți-a fost vreodată teamă în toată această luptă pentru drepturile elevilor?

Vlad Ștefan: Când lupți pentru adevăr, corectitudine și respectarea legii nu îți este niciodată frică. Da, sistemul educațional este măcinat de frica, însă frica înseamnă vulnerabilitate și nu voi ezita nicio secundă să lupt împotriva celor care propagă frica în sistemul educațional. Școala nu este un loc al temerilor, al coerciției și al fricii, ci un spațiu în care elevii și profesorii sunt parteneri, în care dialogul și comunicarea stau la baza oricărei acțiuni, în care învățarea este dublată de dorința de a descoperi, de a știi.

INCOMOD: Ce impact personal avut pentru tine dobândirea acestei funcții?

Vlad Ștefan: Impactul a fost unul mare, însă în niciun caz unul care să mă surprindă. Fiecare funcție a reprezentat o nouă provocare, pe care mi-am asumat-o și pe care am îndeplinit-o cu demnitate și responsabilitate.

INCOMOD: Mulți dintre cei care au făcut parte din CNE s-au orientat ulterior către cariere politice. Te gândești să intri și tu în politică după ce termini liceul?

Vlad Ștefan: Momentan, după terminarea liceului, doresc să urmez cursurile Facultății de Drept din cadrul Universității București, urmând ca după terminarea acestora să mă axez pe o carieră în drept sau administrație. Mi-am promis că voi rămâne în România și faptul acesta mă obligă să continui ceea ce am început. Nu aș numi asta „a face politică”, ci mai degrabă „a concepe politici publice” esențiale pentru reforma de fond a sistemelor românești.

INCOMOD: Care sunt cele mai grave probleme pe care elevii din țară ți le-au semnalat de când ai această funcție?

Vlad Ștefan: Soluționarea problemelor elevilor au fost, sunt și vor fi prioritatea numărul 1 a Consiliului Național al Elevilor. Cele mai stringente probleme au fost reprezentate de nerespectarea de către școli a cadrului legislativ în vigoare, de lipsa eticii și conduitei educaționale, de abuzurile sau constrângerile care apar la orice pas în România. Asta ne arată că încă vorbim despre un sistem șubred, învechit, care nu mai răspunde cerințelor și așteptărilor elevilor. Și acest lucru trebuie să se schimbe imediat!

INCOMOD: Ce putere crezi că are CNE să rezolve aceste probleme și concret cum se duce lupta pentru drepturile elevilor?

Vlad Ștefan: CNE-ul are o capacitate uriașă de a face față oricărei probleme și acest lucru l-am demonstrat de fiecare dată. Puterea pe care o avem se datorează încrederii pe care elevii o au în noi, demersurilor relevante și pozițiilor publice pline de substanță și determinare. Cred că exemplul cel mai pertinent pentru o astfel de întrebare este reprezentat de numărul mare de elevi din România care ne contactează zilnic și care ne solicită ajutorul. Asta îmi arată că ceea ce facem, facem bine. Și vom continua să menținem acest principiu!

INCOMOD: Ți-au fost semnalate probleme ce țin de lipsa grupurilor sanitare în școli sau de alimentele alterate distribuite elevilor în unitățile de învățământ? Dacă da, ce acțiuni ai desfășurat în acest sens?

Vlad Ștefan: Până la momentul actual nu am primit astfel de informații direct de la elevi, însă sunt conștient de situația gravă în care se află, îndeosebi școlile din mediul rural, când vine vorba de infrastrucutra școlară, condițiile sanitare sau igiena spațiului școlii. În continuare avem un număr foarte mare de școli fără autorizație sanitară și făra avize ISU, fapt care îmi arată că problemele de fond ale educației persisită de la an la an și cei afectați sunt elevii și profesorii școlilor. Vom continua să facem publice orice fel de situații de acest gen pentru a pune presiune pe administrația locală pentru a soluționa imediat orice astfel de problemă.

INCOMOD: Dintre elevii cu care intri în contact, unde sunt cele mai multe probleme? În mediul rural sau urban? De unde vin cele mai multe sesizări?

Vlad Ștefan: Nu am o statistică în acest sens, însă, din câte am observat, plângerile vin din ambele părți. În mare parte problemele vizează nerespectarea legislației, care, din păcate, a devenit o normalitate în România. Ce exemplu dau anumiți directori elevilor în momentul când își asumă că nu doresc să se supună legislației superioare? Sau ce exemple oferă Inspectoratele Școlare care în loc să evalueze școlile se prefac că inspectează și ascund toate problemele grave din sistem?

INCOMOD: Care sunt planurile tale în perioada următoare din ipostaza de președinte CNE? Ce dorești să faci pentru elevi?

Vlad Ștefan: Ultimele două luni de mandat aduc și multe provocări. La momentul actual ne luptăm să combatem fenomentul discriminării și abuzurilor ce țin de impunerea uniformei școlare, care a întrecut orice limită în foarte multe licee și școli generale din România. În același timp dorim să finalizăm procedurile de înființare a Asociației suport a CNE și să inițiem demersuri de modificări legislative în Parlamentul României, pentru că trebuie să combatem orice formă de incoerență legislativă.

Timpul nu îmi este aliat, însă, am convingerea că după ce îmi voi finaliza mandatul, viitorul președinte va continua ceea ce eu, împreună cu predecesorul meu am început: Să contruim o Românie Educată.

- Reclamă -
spot_img
spot_img
spot_img

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.
Captcha verification failed!
Scorul utilizatorului captcha a eșuat. va rog sa ne contactati!

Ultimele Știri

VIDEO Sal Rachele, terapeut în vindecare cronologică, interviu în exclusivitate pentru Incomod despre clarviziune

Sal Rachele, un cunoscut terapeut în vindecare cronologică care spune că este și clarvăzător, cunoscut la nivel mondial, a...
Sari la conținut