Comisarul șef de poliție (r) Ștefan Crivăț, fostul șef al Serviciului Rutier din cadrul Poliției Prahova se poate lăuda cu o vechime în poliție de 35 de ani. Crivăț și-a depus dosarul de pensionare la începutul lunii martie, iar săptămâna aceasta a ieșit la pensie, pe locul său fiind împuternicit Adrian Iacob, ofițer în cadrul aceluiași serviciu.

Reporterii ziarului Incomod au stat de vorbă cu Ștefan Crivăț, formulând un interviu amplu din care puteți afla mai multe lucruri despre fostul șef al Poliției Rutiere, despre Serviciul Rutier Prahova, despre noile radare TruCAM (radarele pistol) cât și despre modul în care ar trebui să se comporte un polițist atunci când vă oprește pentru un control în trafic.

Reporter: Ce etape profesionale aţi parcurs până să ajungeţi șeful Serviciului Rutier Prahova?

Ștefan Crivăț: Am urmat cursurile Școlii de Poliție Slatina, promoția 1982, după care am fost repartizat la I.J.P. Prahova ca adjunct șef Post Poliție Gura Vadului. Am fost promovat pe funcția de șef de post, apoi sectorist la Poliția orașului Mizil ca, în 1994 să fiu promovat în corpul ofițerilor după susținerea unui examen. Am desfășurat activități pe linia de cercetare penală iar din anul 2009 am fost promovat pe funcția de șef Birou Poliție Rutieră la Poliția Municipiului Ploiești și din 2012 șef al Serviciului Rutier din cadrul I.J.P. Prahova, funcție la care te poți gândi numai după ce dobândești cunoștințe și experiență profesională.

Reporter: Ce v-a șocat cel mai mult și ce v-a surprins plăcut atunci când ați ajuns în Poliția Rutieră?

Ștefan Crivăț: Cele mai neplăcute momente au fost cele la care, prin natura serviciului, am participat la cercetarea unor accidente rutiere cu consecințe devastatoare, în care au decedat persoane și am participat la necropsii efectuate la SML Ploiești.

Plăcut am fost surprins întotdeauna când mi s-au recunoscut meritele ca urmare a eforturilor depuse pentru rezolvarea unor probleme și impasuri, greu de ieșit din ele, și ma refer aici chiar și la cazurile de catastrofe cu implicația factorilor umani.

Reporter: Cum a fost anul 2015 pentru Serviciul Rutier Prahova?

Ștefan Crivăț: Și în anul 2015, ca urmare a activităților desfășurate de întregul efectiv al poliției rutiere din județ, indicatorul principal stabilit la nivel național pentru realizarea obiectivului general propus s-a menținut în parametrii estimați, continuând să scadă numărul persoanelor decedate în accidente rutiere cu peste 36%. Rezultatele ni le însușim în totalitate întrucât eforturile au fost susținute și prin măsuri de cooperare permanentă, sistematică și eficiență cu alte structuri și instituții ale statului cu atribuțiuni în domeniul siguranței rutiere.

Reporter: Prahova este un județ complex, cu o rețea de drumuri foarte densă! Cât de dificil este de ținut sub control din perspectiva Poliției Rutiere?

Ștefan Crivăț: Fluența traficului rutier se realizează cu eforturi susținute. Și când spun eforturi susținute mă refer la lucrătorii de poliție rutieră și nu numai care, de cele mai multe ori, uită să-și mai planifice activitățile comune cu familia în zilele de weekend, sărbători legale și în cele două sezoane, fiind prezenți în punctele unde, din cauza rețelei de drumuri, nemodernizată în totalitate, ce nu poate prelua volumul de vehicule existent în prezent, precum și lipsei de amenajări specifice pietonilor/bicicliștilor, execută activități de dirijare.

Așteptăm în continuare ca informările trimise de noi cu privire la soluțiile identificate pentru creșterea nivelului de siguranță și fluență, ce ar trebui implementate de către instituțiile cu atribuții în domeniul siguranței rutiere, să fie analizate și puse în practică.

Pe fondul producerii unor accidente grave de circulație, s-a constatat desfășurarea unei susținute campanii mass-media ca exponent al opiniei publice și al participanților la traficul rutier special, campanie ce constă în reacții negative ce aduc atingerea imaginii tuturor instituțiilor publice cu atribuții în domeniul circulației rutiere, prin întârzierea adoptării unor soluții care să ducă la creșterea siguranței rutiere.

Reporter: Câte accidente grave se produc lunar în Prahova?

Ștefan Crivăț: O medie pe lună a accidentelor grave produse pe parcursul anului 2015 ar fi de 32. Sunt luni ce înregistrează 21-23 de accidente rutiere grave în special la începutul anului, ca ele să crească în sezonul estival și perioada sezonului rece la 36-43.

Reporter: Care sunt cauzele principale ce duc la producerea acestora și cum pot fi ele prevenite?

Ștefan Crivăț: Cauzele principale ce determină producerea accidentelor rutiere cu consecințe grave se mențin în ierarhie în ultimii doi ani, ele fiind: traversarea neregulamentară/abateri pietoni, viteza neadaptată, abateri bicicliști.

Măsuri de prevenire sunt și ele se aplică cu prioritate, dar perioadele de tranziție acționează și asupra comportamentului participanților la traficul rutier. În toate acțiunile poliției se urmărește ridicarea nivelului de disciplină în trafic prin educarea conducătorilor auto ce au o percepție eronată asupra comportamentelor cu risc în trafic.

Personal cred că o mare parte a conducătorilor auto nu recunosc întotdeauna relația dintre regulile de circulație și securitatea traficului rutier, fiind dispuși să încalce regulile dacă apreciază că acest lucru nu le periclitează siguranța la acel moment.

Reporter: Cât de dificil se gestionează traficul rutier într-un oraș cu multe șantiere deschise simultan, așa cum se prezintă Ploieștiul?

Ștefan Crivăț: Destul de dificil ținând cont de faptul că aceste lucrări se desfășoară pe perioade destul de întinse, iar restricționarea traficului rutier determină aglomerări însemnate pe anumite zone ale urbei, creând astfel indispoziție în rândul participanților la trafic, în special la orele de vârf . Pentru decongestionare se impune dirijarea cu agenți de poliție rutieră, activitate ce se desfășoară în detrimentul celor cu caracter preventiv.

Reporter: Care sunt străzile din Ploiești și drumurile din Prahova, predispuse la accidente?

Ștefan Crivăț: Aproape jumătate dintre accidentele produse pe raza județului au fost înregistrate pe străzile din localități (47%), 28% pe drumurile naționale și 19% pe drumurile județene, un procent de 6% fiind înregistrat pe drumurile comunale. Străzile din Ploiești predispuse la accidente sunt: Bulevardul Independenței, Cantacuzino, Șoseaua Vestului, Independenței, Găgeni, Mihai Bravu, Ștrandului.

Reporter: Considerați amenda un instrument de îndreptare a șoferilor indisciplinați? Există, după cum se vorbește, un plan de amenzi ce trebuie îndeplinit de fiecare polițist care iese pe stradă?

Ștefan Crivăț: Sancțiunea displace tuturor, dar este aplicată în toată lumea. În niciun caz nu este adevărat faptul că polițistul care iese în stradă trebuie să îndeplinească un plan de amenzi.

Încălcările dispozițiilor în vigoare, altele decât cele care întrunesc elementele constitutive ale unei infracțiuni, constituie contravenții și se sancționează cu avertisment sau amendă ca sancțiune principală. Ele au caracter preventiv în scopul reducerii/eliminării riscului rutier și comiterii de fapte ilegale. Cred că sintagma ”plan de amenzi” seamănă mai mult cu titlul unei fabule, stabilit atunci când fugi de răspundere. Abaterile de la normele rutiere trebuie sancționate. Polițistul, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, trebuie să se conformeze sarcinilor ce îi revin.

Reporter: Ce le puteți spune conducătorilor auto despre noile radare TruCAM (radarul pistol)?

Ștefan Crivăț: Noul radar TruCAM, radarul pistol cum spuneți dumneavoastră, reprezintă un mijloc tehnic destinat măsurării vitezei de deplasare a autovehiculelor. În conformitate cu certificatul de aprobare de model, sintagma asociată acestei tehnici este ”aparat pentru măsurarea vitezei de deplasare a autovehiculelor (cinemometru)” sau ”cinemometru de control rutier/cinemometru laser de tip LTI 20-30 TruCAM”.

Ceea ce trebuie să știe conducătorul auto este că trebuie să respecte limita legală de viteză, cinemometrul laser putând fi prezent în exercitarea atribuțiunilor oricărui lucrător de poliție autorizat, prezent în trafic, în orice loc cu vizibilitate la drum, având o rază de acțiune de 1200 metri. Este un aparat cu laser, precis și rapid, neputând fi detectat și bruiat.

Reporter: Credeți că acest sistem va da rezultate?

Ștefan Crivăț: Fiind un aparat ce are costuri de întreținere reduse poate fi exploatat pe tot parcursul zilei. Utilizatorul poate să-și aleagă orice punct de lucru, capacitatea de înregistrare a imaginilor fiind una performantă.

Având în vedere tehnica cu care este înzestrat cinemometrul, va contribui la un procent ridicat în cazul probărilor în instanță, ele corespunzând prevederilor legale.

Reporter: Spuneți-ne câteva lucruri despre cum ar trebui să se comporte un polițist atunci când efectuează un control în trafic.

Ștefan Crivăț: Trebuie să aibă toate calitățile ce l-au recomandat să ajungă polițist și anume: să stăpânească dialogul, care trebuie să fie politicos, coerent dar ferm, spre a întâmpina orice provocări ulterioare, să se adreseze cu politețe, tact și discernământ, folosind un limbaj coerent pentru a inspira încredere cetățenilor. Demonstrarea încălcării normei rutiere este sarcina de căpătâi a agentului de circulație. El trebuie să o facă în mod convingător, profesionist, pentru a nu lăsa niciun moment impresia că măsura aplicată este aleatorie. Este esențial ca polițistul să se poată detașa, să nu considere încălcarea legii ca un afront personal, să își stăpânească emoțiile, să fie un interlocutor amabil, chiar dacă stă de vorbă cu o persoană care încearcă să îl provoace pentru a-i specula ulterior greșelile.

Reporter: Prezentați-ne cel mai deosebit caz cu care s-a confruntat Serviciul Rutier Prahova.

Ștefan Crivăț: Sunt multe și fiecare cu particularitățile lor. Pentru că este mai recent și nu s-a uitat, menționez accidentul rutier tragic de pe Centura de Vest a municipiului Ploiești în care, pe 5 februarie anul acesta, au decedat 5 persoane, 14 au fost rănite grav și 14 rănite ușor. A fost un caz la care implicația instituțiilor abilitate în salvarea vieților a fost desăvârșită.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here