Rompetrol Rafinare, companie membră a Grupului KMG International (Rompetrol), a înregistrat, în primul trimestru din 2022, o cifră de afaceri brută de 1,17 miliarde de dolari, în creștere cu 16% față de aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea a fost determinată de cotațiile la produsele petroliere mai mari decât cele din primele trei luni ale anului 2021.

Cu toate acestea, indicatorii financiari, precum profitul operațional (EBITDA) și rezultatul net, au fost puternic impactați, ca urmare a mediului global de piață nefavorabil. Astfel, compania a consemnat un EBITDA negativ de 86,6 milioane de dolari, respectiv un rezultat net negativ de 132 de milioane de dolari.

Ca o consecință a contextului geopolitic actual, prețul țițeiului Brent s-a ridicat la niveluri atinse doar în 2008, iar media cotației pentru perioada ianuarie – martie 2022 a fost de 102,2 USD/bbl, cu 67% mai mare decât cea din T1 2021. Nivelul maxim a ajuns pe data de 8 martie, atunci când cotațiile Dated Brent au atins 137,6 USD/bbl. De asemenea, Rompetrol Rafinare a resimțit impactul creșterii prețurilor la utilități, în special cele pentru gaze naturale și energie electrică.

În ciuda condițiilor de piață actuale, cu disfuncționalități în aprovizionarea cu materie primă la nivel regional, efectul condițiilor meteo nefavorabile din Marea Neagră, cât și oprirea tehnologică a rafinăriei Petromidia, Rompetrol Rafinare și-a onorat, în primul trimestru al anului, obligațiile contractuale încheiate anterior și a continuat, fără perturbări, livrările de produse petroliere, din stocurile proprii sau cu sprijinul diviziei de trading a Grupului KMG International.

Din producția realizată în T1 2022, aproximativ 65% a fost destinată pieței domestice, în creștere față de nivelul de anul trecut. Restul totalului de produse petroliere a fost exportat pe piețele regionale, acolo unde compania, prin eforturile depuse în segmentul operațional, a susținut subsidiarele Grupului KMG International, Rompetrol fiind cel mai important furnizor de produse petroliere din Republica Moldova și Georgia, dar și cu o prezență semnificativă pe piața din Bulgaria.

Valoarea totală a exporturilor realizate de Rompetrol Rafinare, în perioada ianuarie – martie 2022, s-a ridicat la 274 de milioane de dolari, în creștere cu 12% comparativ cu perioada ianuarie – martie 2021.

Rompetrol Rafinare a continuat să fie un contribuabil important la bugetul de stat al României, plătind aproape 350 de milioane de dolari în trimestrul 1 al lui 2022.

Principalii acționari ai Rompetrol Rafinare SA sunt KMG International (54,63% – direct și indirect) și Statul Român, prin Ministerul Energiei (44,7%).

Segmentul de rafinare*

În primul trimestru al lui 2022, rafinăria Petromidia a procesat 980 de mii de tone de materii prime, nivel în scădere comparativ cu T1 2021, ca urmare a sistării proceselor operaționale din rafinăria Petromidia, pentru o perioadă de 20 de zile din luna martie, în vederea realizării lucrărilor cuprinse în oprirea tehnologică programată.

Cu ajutorul reviziei din perioada 11 martie – 3 aprilie, Rompetrol Rafinare își asumă obiectivul de dezvoltare a activităților de producție din rafinăria Petromidia, la cele mai înalte standarde de performanță și siguranță, consolidându-și, astfel, poziția strategică pentru sectorul energetic din România, cât și pentru menținerea unui aport stabil în economia națională.

În T1 2022, rafinăria Petromidia a produs 260 de mii de tone de benzine, respectiv 504 mii de tone de combustibil diesel și jet, obținând un randament al produselor albe de 85,3%wt.

În primele trei luni din acest an, rafinăria Vega Ploiești și-a menținut producția la același nivel din ianuarie – martie 2021, cu aproape 70 de mii de tone de materii prime prelucrate, în vederea obținerii de produse petroliere speciale, cu valoare adăugată pe piața de profil.

Rafinăria Vega este singura din România cu capabilitatea de obținere a unor produse speciale, precum bitumul rutier și cel cu polimeri, hexan sau solvenți ecologici. Bitumul este comercializat exclusiv intern, Rompetrol Rafinare având o cotă de piață de aproape 20% din necesarul național, iar produse precum hexanul și solvenții ecologici sunt dedicați, în mare măsură, pieței europene.

Segmentul de petrochimie*

Cifra de afaceri brută a segmentului de petrochimie a consemnat o creștere de 50%, de la 46,8 milioane USD în T1 2021, la 70,3 milioane USD în T1 2022.

În trimestrul 1 2022, producția totală de polimeri a diviziei de petrochimie a fost de 28,2 mii de tone, în ușoară creștere față de perioada similară a anului trecut. De asemenea, vânzările totale ale segmentului petrochimic au înregistrat o creștere de 19%, ajungând la 40 de mii de tone comercializate în ianuarie – martie 2022.

Instalația de Polietilenă de Joasă Densitate (LDPE) a segmentului de petrochimie funcționează 100% cu etilenă din import, iar instalația de Polipropilenă (PP) funcționează cu materie primă produsă și livrată intern de către rafinăria Petromidia.

Segmentul de petrochimie este singurul producător de polipropilenă și polietilene din România, reușind constant să-si majoreze cota de piață, inclusiv pe categoriile secundare de produse.

Segmentul de distribuție*

În trimestrul 1 2022, cifra de afaceri brută consolidată a segmentului de distribuție a înregistrat o valoare de 772 de milioane de dolari, în creștere cu 14%, comparativ cu trimestrul 1 2021.

Media cotațiilor Platts (FOB Med Italy) exprimate în dolari (moneda de referință), a consemnat o creștere de 85% pentru motorină, respectiv, 66% pentru benzină. Din cauza deprecierii semnificative a leului în raport cu dolarul, cotația internațională a motorinei a crescut, în moneda națională (RON), cu peste 100%, iar cotația internațională a benzinei, cu peste 80%, comparativ cu perioada ianuarie – martie 2021.

Divizia de distribuție a reușit, în segmentul de retail, să comercializeze volume cu 9% mai mari, în primele trei luni din 2022, față de primele trei luni din 2021. Cu toate acestea, vânzările en-gros de carburanți au consemnat scăderi, determinate de factori independenți de activitatea companiei, un exemplu, în acest sens, fiind atacul cibernetic complex care a avut loc în prima parte a lunii martie și care a afectat mai multe servicii, inclusiv Fill&Go.

În primele trei luni ale anului, Rompetrol Downstream a continuat programul de extindere a rețelei de distribuție carburanți. Astfel, de la 1.068 de puncte de comercializare în T1 2021, compania a ajuns, la finalul lui martie 2022, la o rețea de 1.217 puncte de comercializare (rețeaua de stații proprii, stații partener, stații mobile: expres, baze interne de 9 și 20 metri cubi).

Departamentul de Comunicare și Relații Publice
KMG International

(P)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here