Rompetrol Rafinare, una dintre cele mai importante companii din sectorul de petrol și gaze, și-a orientat mare parte din producție către piața internă, în primele luni ale anului. Astfel, din raportul făcut public de companie la finele săptămânii trecute, reiese faptul că două treimi din totalul produselor obținute a mers în România. Iar aici discutăm despre carburanți, dar și alte produse auxiliare dezvoltate atât în Petromidia Năvodari, cât și Vega Ploiești – rafinăria mai mică a companiei, dar care se concentrează pe produse de nișă (bitum, hexan, solvenți, etc.).

În perioada ianuarie – iunie 2022, Petromidia a vândut aproape 2 milioane de tone de produse petroliere. Un volum în ușoară scădere față de aceeași perioada de anul trecut, dar acest fapt a survenit ca urmare a lucrărilor de revizie din perioada martie – aprilie, cât și din cauza altor factori independenți de activitatea propriu-zisă a rafinăriei.

Din total, 68% a mers către piața domestică, adică aproximativ 1.35 milioane de tone. Astfel, Rompetrol Rafinare a putut să răspundă creșterii cererii de pe plan intern, într-un context mai mult decât dificil. „În prima jumătate a anului, compania noastră a avut un rol important în stabilitatea aprovizionării cu carburanți a clienților din România și regiune, în ciuda influențelor generate de situația din regiunea Mării Negre”, transmitea compania pe data 12 august, prin vocea Directorul General, Felix Crudu-Tesloveanu.

Ce produse rămân în România

Potrivit raportului pentru primul semestru an anului, Rompetrol Rafinare a vândut în România, în perioada ianuarie – iunie 2022, circa un milion de tone de carburanți, 106 mii de tone de GPL, dar și aproximativ 40 de mii de tone de bitum, ultimul produs fiind destinat exclusiv pieței domestice, unde bitumul românesc produs în rafinăria Vega ocupă doar o cincime din necesarul național estimat.

Alte produse importante care sunt folosite în țară sunt cocsul petrolier, utilizat de români pentru încălzire, combustibilul de aviație, pentru care cererea este în continuă creștere.

Totodată, compania deține singura divizie de petrochimie din țară. Aceasta a înregistrat vânzări totale de peste 68 de mii de tone, din care 40 de mii de tone către clienți din România. Principalele produse obținute de petrochimia de pe platforma Petromidia sunt polipropilena, polietilena și propilena.

Provocările primei jumătăți de an

Pentru Rompetrol Rafinare, prima jumătate a anului a avut mai multe puncte importante. În primul rând, revizia planificată, cu ajutorul căreia compania poate, practic, să funcționeze în condiții tehnice și de siguranță, a frânat procesele operaționale pentru aproape o lună. În acest timp, după cum reprezentanții companiei au comunicat, Rompetrol Rafinare și-a onorat obligațiile contractuale, prin folosirea stocurilor proprii, dar și cu ajutorul Diviziei de Trading a Grupului KMG International (Rompetrol). Astfel, nu au fost întâlnite perturbări sau chiar deficite de produse petroliere, fie că vorbim de carburanți, cocs, bitum sau gaz lichefiat.

Apoi, compania a reușit să repună în funcțiune instalația de Hidrofinare Petrol-Motorină (HPM), care contribuie semnificativ la creșterea randamentelor de producție pentru diesel, acolo unde cererea, așa cum bine știm, este foarte ridicată.

Nu în ultimul rând, Rompetrol Rafinare, dar și celelalte companii din Grup, au fost vizate de un atac cibernetic complex. Chiar dacă evenimentul nu a afectat în niciun fel activitatea de producție, vânzările companiei pe segmentul clienților comerciali (en-gros) a fost puternic afectat, așa cum se vede și ultima comunicare a companiei – o scădere de aproape 25%.

(P)

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here