În ultima perioadă, mai mulți cititori ne-au scris pentru a ne spune că și-au avariat mașinile după ce le-au lovit într-o groapă apărută pe podul de la Coca-Cola, de la ieșirea din Ploiești. Citește detalii aici!

Ziarul Incomod l-a contactat pe avocatul Daniel Gașpar pentru a afla ce pot face cei păgubiți în astfel de cazuri, pentru a-și recupera sumele cheltuite cu reparația autoturismelor.

În cadrul unui interviu, avocat Daniel Gașpar a explicat că în aceste cazuri se poate recupera contra-valoarea reparațiilor de la administratorul drumului și că în ultimii cinci ani au fost din ce în ce mai multe astfel de procese câștigate în instanțele din România. Este important, însă, ca persoana care decide să recurgă la o astfel de acțiune în instanță să știe exact care sunt pașii care trebuie urmați și împotriva cui să se îndrepte, de aceea este recomandat ca cei interesați să apeleze la serviciile unui avocat specializat.

De altfel, practica din ultimii ani arată că acțiunile respinse de instanță au fost acelea când persoana păgubită fie nu a respectat întocmai procedura specifică, fie s-a îndreptat împotriva altei instituții decât cea responsabilă de sectorul respectiv de drum unde se afla groapa, pe când acțiunile care au respectat aceste aspecte au avut câștig de cauză.

Reporter: În ultima perioadă, mai mulți cititori ne-au sesizat faptul că și-au avariat mașinile din cauza gropilor din asfalt. Există soluții pentru ca oamenii să își recupereze sumele de bani cheltuite pentru reparații?

Av. Daniel Gașpar: Da, se poate formula o acțiune în pretenții împotriva administratorului drumului, care trebuie identificat. Acesta poate fi primăria Ploiești, Consiliul Județean Prahova, sau CNAIR, fostul CNADNR. După ce se stabilește cine este administratorul drumului, se merge la un service autorizat, se solicită un deviz de reparație, iar contra-valoarea reparației din deviz va fi solicitată instituției responsabile, primărie, Consiliu Județean, sau CNAIR, aceasta fiind despăgubirea solicitată. Pentru a solicita această sumă se formulează acțiunea în pretenții la instanța judecătorească competentă.

Oamenii sunt descurajați să formuleze astfel de acțiuni, pentru că implică anumite costuri destul de mari, respectiv o taxă de timbru care se plătește la valoarea prejudiciului, onorariul unui avocat, dar și costul unei expertize, pentru că nu este îndeajuns să duci un deviz de la un service și să spui că ți s-a stricat mașina din cauza unei gropi, ci este necesar ca un expert judiciar autorizat să stabilească că într-adevăr acea defecțiune a survenit în urma unui accident, într-o groapă sau o denivelare a unui drum.

Reporter: În cazul în care procesul este câștigat, toate aceste cheltuieli rămân în sarcina păgubitului, sau a administratorului drumului?

Av. Daniel Gașpar: În cazul în care acțiunea se admite, instituția care are în administrare drumul are obligația de a achita toate cheltuielile ocazionate cu acest proces, cum ar fi onorariul de avocat, taxa de timbru calculată la valoarea pretențiilor și contravaloarea expertizei. Al doilea motiv pentru care oamenii sunt descurajați este și durata foarte lungă a unui astfel de proces, care poate ajunge la aproximativ doi ani de zile, pentru că termene îndelungate, când se administrează probe, se efectuează expertiza, iar fiecare dintre părți poate formula apel la decizie. Încurajez astfel de acțiuni pentru că rezultatul va fi cu siguranță pozitiv, pentru că instanțele din România au făcut o practică pentru a obliga administratorii de drumuri să achite prejudiciile ocazionate de gropile din asfalt.

Dar lipsește curajul păgubiților, o compar cu acea acțiune în care în urma unui accident între două autoturisme, cei implicați se înțeleg în cele din urmă să își repare autovehiculele pe propria cheltuială și nu mai apelează la asigurator. Dacă asiguratorul ar refuza să achite contra-valoarea daunelor, atunci ar trebui să fie dat în judecată, la fel, va trebui să plătească o taxă de timbru, un onorariu de avocat și o expertiză tehnică prin care să se stabilească dacă într-adevăr accidentul a avut loc.

Reporter: În perioada în care se judecă procesul, persoanele respective își pot repara, își pot folosi autoturismele? Dacă achită contra-valoarea reparației din fonduri proprii, mai pot recupera acești bani?

Av. Daniel Gașpar: Singura condiție pentru a putea repara autoturismul este ca acel deviz pe care îl depune în instanță este să fie un deviz efectuat la un service autorizat, într-un program agreat de către expertul tehnic judiciar. În cazul în care nu are acest document care să facă dovada reparației necesare, nu va câștiga acțiunea. Pe scurt, dacă nu ai deviz în service autorizat, nu câștigi procesul. După ce obții devizul, poți să repari mașina unde dorești, nu neapărat acolo, poți să o repari la alt service pe bani mai puțini, dar suma pe care o ceri este cea din deviz.

Expertul judiciar desemnat de către instanță are acest rol, să stabilească dacă există legătură de cauzalitate între defecțiunea constatată în service și groapa pe care pretinde reclamantul că a lovit-o.

Reporter: Au fost astfel de cazuri câștigate în instanță? Și dacă da, cât de mult ajută precedentul?

Av. Daniel Gașpar: Până acum 3-4 ani erau descurajate astfel de acțiuni, pentru că în primul rând nu se respectau etapele din procedura de care am vorbit mai devreme, devizul, constatarea, acțiunea introdusă împotriva instituției care are calitate procesuală, pentru că multă lume înțelegea să se îndrepte asupra unei instituții care nu avea legătură cu acel drum și dacă nu înțelegeau împotriva cui se îndreaptă erau anulate cererile încă din faza premergătoare. Când s-au stabilit prin mediatizare instituțiile responsabile, primăria, Consiliul Județean, CNAIR, atunci oamenii au avut accesul la justiție mult mai ușor. Multe persoane încercau personal să introducă acțiune în instanță, fără să apeleze la serviciile unui avocat și atunci șansele de reușită erau diminuate, nefiind respectată procedura.

Reporter: Așadar, cel mai important aspect este acela ca în astfel de cazuri să apelezi la serviciile unui avocat?

Av. Daniel Gașpar: Da, dar și suportul material este important, pentru că vorbim de o sumă de bani care este blocată o perioadă, dar pe care o recuperezi, bineînțeles fără dobânzi sau alte penalizări, dar banii cheltuiți sunt recuperați când se pronunță hotărârea și se constată că într-adevăr acea defecțiune a fost provocată din cauza unei gropi, iar administratorul drumului va fi obligat să achite atât prejudiciul, cât și toate cheltuielile cauzate cu procesul.

Reporter: Asigurarea RCA nu acoperă astfel de pagube, este aceasta singura variantă ca oamenii să recupereze contra-valoarea reparațiilor?

Av. Daniel Gașpar: Doar asigurările facultative de tip CASCO ar putea să acopere aceste defecțiuni, dar trebuie urmată aceeași procedură, dar de data aceasta față în față cu asiguratorul, nu cu instanța de judecată. Tot la fel, se face un deviz, se poate face o expertiză extra-judiciară pentru a se stabili dacă într-adevăr acea jantă sau acele bucșe au fost stricate din cauza drumului. Procedura aceasta este mai ușoară, dar oamenii încheie asigurări facultative CASCO de regulă doar atunci când au mașini mai scumpe, sau noi. Asigurarea obligatorie nu despăgubește aceste reparații, de aceea oamenii ar trebui să știe că există această variantă ușoară, simplă, de a înainta o acțiune în instanță, dar având în vedere numărul de procese din România, durata acestuia ajunge până la aproximativ doi ani.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here