În timp ce Ploieștiul zace îngropat sub gunoaie, trei consilieri locali vor majorarea tarifelor practicate de operatorul de salubritate Rosal! Este vorba despre Gabriel Constantin Micea, Marcian Cosma și Alina Sorescu (foto sus), consilierii PSD din Comisia de Utilități Publice, care au făcut un proiect de hotărâre pentru ajustarea acestor tarife, după ce Rosal a solicitat acest lucru Regiei Autonome de Servicii Publice, iar instituția a transmis solicitarea Consiliului Local. Noile tarife propuse, care urmează să fie votate vineri de consilierii locali, prevăd creșterea cu până la 31% pentru tarifele privind curățenia căilor publice și cu peste 40% pentru activitățile de deszăpezire.

Singurul indicator la care se propune o micșorare a tarifelor este cel pentru curățarea punctelor negre, unde oamenii aruncă gunoaie, tarif care ar urma să scadă cu 2,2%. În rest, dacă proiectul va primi votul Consiliului Local, primăria Ploiești va fi nevoită să plătească mult mai mult pentru curățenia și deszăpezirea orașului, în situația în care salubritatea este una din cele mai grave probleme ale orașului, situație care a ajuns și în atenția presei naționale.

sponsor
sponsor
sponsor
sponsor

Propunerea de ajustare a tarifelor este pusă pe seama unei clauze din contractul de delegare şi motivată prin creşterea cheltuielilor înregistrate de operator în ultima perioadă. Vezi aici detaliat care sunt ajustările de tarif pe care cei trei consilieri le-au propus!

Milioane de euro plătite către Rosal în fiecare an

În timp ce orașul este mai murdar ca niciodată, plin de gunoaie atât la platformele de colectare, cât și pe străzi, municipalitatea a plătit în ultimii ani milioane de euro operatorului Rosal. De exemplu, în anul trecut, 2018, Rosal a încasat sume record de la primăria Ploiești în baza contractului de curățenie căi publice, mai exact peste 23 de milioane de lei (5 milioane de euro).

Reamintim că la începutul anului trecut, în februarie 2018, Consiliul Local Ploiești a votat bugetul pentru salubritate majorat cu aproximativ 5 milioane de lei. La acel moment, deși în proiectul inițial era prevăzută suma de 20 de milioane de lei pentru Rosal, peste noapte în proiectul înaintat la ședința Consiliului Local a apărut suma de 25 de milioane de lei.

La acel moment, primarul Adrian Dobre a cerut explicații și a întrebat din ce motive a crescut această sumă și chiar i-a cerut directorului RASP, Raul Petrescu, să explice punctual pentru ce se alocă aceste sume, acuzând că sunt inspectori care nu își fac treaba așa cum ar trebui atunci când monitorizează activitatea societăților care au contract cu primăria și “atunci dacă noi dăm o sumă mai mare, ei se vor întinde cât îi ține plapuma”, a spus edilul-șef.

Și consilierul local Bogdan Hodorog s-a opus în timpul ședinței și a venit cu propunerea ca 3 milioane de lei de la salubritate să fie mutate la achiziția de autobuze, însă, amendamentul său nu a fost adoptat. Într-un final, deși consilierii PMP și PNL s-au abținut de la vot, proiectul a fost adoptat iar pentru salubritate au fost alocate, în anul 2018, 25 de milioane de lei.

Potrivit unor surse, însă, un politician de la ALDE a făcut lobby pentru ca suma de la salubritate să crească peste noapte cu 5 milioane de lei. Aceleași surse spun că directorul societății care se ocupă de salubritate, Cătălin Ioniță, a negociat acest lucru cu mai mulți reprezentanți ALDE. După ce ar fi bătut palma cu aceștia, suma prevăzută la salubritate în proiectul de buget a fost majorată.

De altfel, în 2018, Rosal a încasat de la primăria Ploiești facturi record pentru curățenia căilor publice, facturi care au însumat un total de peste 23 milioane, adică aproape tot bugetul alocat, exact cum previziona primarul Dobre în februarie 2018: “se vor întinde cât îi ține plapuma”.

Relevantă este și comparația între sumele facturate în 2018 (în medie, 1.9 milioane de lei pe lună), când Consiliul Local a votat un buget majorat la salubritate, și anii anteriori. În 2015, primăria Ploiești a plătit pentru curățenie căi publice 18.350.000 lei, aproximativ patru milioane de euro, (în medie, 1.5 milioane lei/lună), în 2016 suma a fost puțin peste 15.700.000 lei, aproximativ 3,5 milioane de euro (media fiind de 1.3 milioane/lună), iar în 2017, în plin mandat al primarului Dobre, suma facturată a crescut la peste 20.350.000 lei, aproximativ 4,5 milioane de euro (aproape 1.7 milioane lei/lună). Iar în 2018, după cum spuneam mai sus, banii plătiți de primăria Ploiești către Rosal pentru curățenia căilor publice au însumat cinci milioane de euro, deși activitatea prestată de operator a lăsat mult de dorit.

Ploieștiul a plătit facturile record în perioada mai-decembrie 2018:

Mai – 2.687.216,97 lei

Iunie – 2.332.527,06 lei

Iulie – 2.034.671,78 lei

August – 2.176.516,21 lei

Septembrie – 2.331.791,06 lei

Octombrie – 2.880.072,77 lei

Noiembrie – 2.137.415,15 lei

Decembrie – 1.540.197,18 lei

Aceste facturi au crescut, comparativ cu perioadele similare din anii anteriori, după ce RASP-ul (instituția care monitorizează, verifică și confirmă lucrările prestate de operatorul Rosal) a trecut în subordinea city managerului Teodora Marin, al cărei ginere, coincidență sau nu, a fost angajat chiar la Rosal.

Iată cum timp de patru ani (2015-2018), municipalitatea a plătit peste 17 milioane de euro operatorului de salubritate Rosal, în timp ce Ploieștiul este unul din cele mai murdare orașe din țară, iar acum trei consilieri locali PSD cer ca primăria să plătească și mai mult bani către Rosal.

Plângere penală pentru lucrări fictive decontate de Rosal cu girul RASP

Problema nu se oprește, însă, aici. Pe lângă faptul că Ploieștiul este plin de gunoaie, iar operatorul încasează sume record, există inclusiv suspiciuni că operatorul de salubritate încasează bani pentru lucrări fictive. Suspiciunile s-au concretizat într-o plângere penală depusă de primarul Adrian Dobre la Poliția Prahova, după ce un control al Curții de Conturi privind salubritatea a scos la iveală probleme grave.

După ce ziarul Incomod a publicat o serie de documente care arată cum sunt furați bani publici de către Rosal, cu girul Regiei Autonome de Servicii Publice Ploiești, primarul Adrian Dobre a anunțat în cadrul unei conferințe de presă că a formulat o plângere penală cu privire la posibile infracțiuni de furt al banilor publici prin intermediul salubrității. Concret, este vorba despre lucrări de măturat și spălat stradal care au fost efectuate fictiv, confirmate de inspectori RASP și decontate de primăria Ploiești.

Plângerea a fost depusă la Poliția Prahova și vizează modul în care RASP facilitează furtul banilor publici de către operatorul de salubritate, prin facturarea unor suprafețe mai mari măturate și a unor cantități de deșeuri majorate în fals ca fiind ridicate.

Primarul Adrian Dobre a explicat faptul că în zilele în care a monitorizat atent activitatea Rosal și în care volumul de deșeuri ridicate de pe căile publice a fost unul uriaș, cantitățile ridicate nu au depășit 50 de tone. Culmea, în celelalte zile, când Rosal nu a lucrat la fel de intens, a raportat și peste 100 de tone de deșeuri ridicate pe zi, diferența nefiind justificată din punctul de vedere al edilului.

O altă problemă identificată a fost aceea că inspectorii RASP au confirmat lucrări care în realitatea nu aveau cum să fie executate, adică 12 străzi care apar ca fiind măturate în perioade în care erau prinse în programe de reparații, problemă identificată în timpul controlului Curții de Conturi.

Printre acuzațiile formulate de primar în plângerea penală ar fi și aceea că Rosal “dublează” cantitățile de deșeuri facturate. În cadrul operațiunii de măturat stradal intră și ridicarea deșeurilor rezultate în urma acestui lucru. Inspectorii RASP semnează procesele verbale prin care confirmă că Rosal a ridicat deșeurile rezultate din măturat, dar în realitatea acestea se pun în sacii verzi cu inscripția Rosal pe care îi vedem abandonați prin oraș, iar operatorul de salubritate vine noaptea și îi încarcă în mașini, facturându-i din nou ca deșeu stradal. Practic, primăria Ploiești plătește de două ori aceeași cantitate de deșeuri.

Nu în ultimul rând, potrivit unor surse, adesea mașinile Rosal pleacă din garaj cu bene care au deja gunoaie în ele sau pământ, iar la finalul operațiunilor de curățenie Rosal susține că și gunoiul “adus de acasă” a fost adunat tot de pe străzi și este facturat către primărie.

Reamintim că ziarul Incomod a publicat o serie de procese verbale încheiate de RASP care erau modificate cu pastă corectoare pentru ca, potrivit surselor, Rosal să factureze suprafețe măturate mai mari decât prestase în realitate. Vezi aici documentele și citește toate detaliile!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here