Fotografie realizată la semnarea contractului, pusă de la dispoziție de Direcția Comunicare a Primăriei Ploiești

 

Primăria Ploiești a emis un comunicat de presă prin care a anunțat că s-a semnat contractul de lucrări pentru refacerea Podului de Lemn din Ploiești. Numai că firmele care se vor ocupa de lucrări nu sunt lipsite de scandaluri și de acuzații penale. Potrivit comunicatului, “la procedura de achiziție a fost depusă o singură ofertă din partea  ASOCIEREA S.C. EUROPAN PROD S.A. (lider asociere) – S.C. DALEX GRUP S.R.L (asociat) – S.C. DARIA CONST S.R.L. (asociat) – S.C. VIO-TOP S.R.L. (asociat) – S.C. ROAD CONSTRUCT S.R.L. (asociat) – S.C. RIA DESIGN CONSULTING S.R.L. (asociat).”, acestea fiind firmele care au semnat contractul de lucrări pentru refacerea Podului de Lemn.

Probleme apar însă încă de la numele liderului de asociere, EUROPAN PROD S.A.. Potrivit voceeavalcii.ro, societatea a fost executată silit după ce a dat o “țeapă de proporții” pe bani publici. “Abonată într-o perioadă la fondurile Consiliului Județean Vâlcea, firma Europan Prod SA, patronată de Ion Molete, a ajuns să fie executată silit de Finanțele Publice.

Dacă dai o scurtă căutare pe Google, poți afla cu ușurință că Ion Molete, patronul firmei Europan Prod SA, are o reputație de “țepuitor șef”. Conform colegilor noștri din presa centrală, administratorul este cercetat penal de polițiștii de la Transporturi Feroviare Regionala Craiova pentru o “țeapă” de 1,5 milioane de lei. Ion Molete ar fi încărcat devizele lucrării pe care o avea de executat cu materiale care nu au ajuns în teren, alături de el, în dosar fiind cercetat și dirigintele de șantier.

Mai mult, Molete și-ar fi înșelat și partenerii de afaceri. Un caz concret este în județul Argeș, acolo unde, alături de patroana unei firme de proiectare, Ion Molete a câștigat un proiect de 2,5 milioane de euro, el ulterior însușindu-și toți banii și lăsând-o cu ochii în soare pe partenera sa. Evident, afacerea a luat deja urma Parchetului, patronul de la Europan Prod fiind cercetat și în acest caz.”, scrie sursa amintită mai sus.

Potrivit ziaruldevalcea.ro, care reia povestea țepei de 1,5 milioane de lei cu materialele care n-au mai ajuns pe șantier, “potrivit unor surse apropiate lui Ion Molete, patronul de la Europan Prod, acesta se laudă că este ajutat să câştige licitaţiile cu bani publici de „prieteni din servicii“.”

Nici DARIA CONST SRL, o altă firmă care va lucra la Podul de Lemn, nu a fost lipsită de scandaluri. Potrivit puterea.ro, societatea este controlată de familia Cicio din Negrești-Oaș, care de-a lungul timpului a câștigat bani frumoși din contracte cu CFR.

“De mai mulți ani, familia unui afacerist cvasinecunoscut din Negrești-Oaș, județul Satu Mare, face bani frumoși de pe urma Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR“ SA. Luna trecută, firmele afaceristului sătmărean au câștigat patru contracte de lucrări de la CFR (n.r.: articolul a fost postat în iunie 2016). Astfel, conturile familiei Cicio se vor rotunji cu aproximativ un milion de euro. Împreună cu cei doi fii ai săi, Vasile și Gheorghe Daniel, omul de afaceri Gheorghe Cicio deține mai multe societăți comerciale de construcții care prestează lucrări, aproape în exclusivitate, pentru CFR. Firmele controlate de clanul Cicio, Daria Const SRL, Ciceu SRL și Construct ING SRL, participă la numeroase licitații organizate de Regionalele CFR din întreaga țară. Și câștigă, pe bandă rulantă. Fie că este vorba de revopsirea unor poduri, reparații curente sau diverse intervenții la calea ferată, Gheorghe Cicio și cei doi fii ai săi nu ratează nimic, chiar dacă în multe situații trebuie să se deplaseze, pentru o lucrare, și câteva sute de kilometri.

Societățile patronate de afaceristul sătmărean Gheorghe Cicio și cei doi fii ai săi au sediul social în orașul Negrești Oaș iar două dintre ele, Daria Const SRL și Ciceu SRL, împart chiar aceiași adresă, pe Strada 1 Iunie la nr. 7.

Gheorghe Cicio deține Daria Const SRL, companie pe care a înființat-o în 1994, împreună cu fiul său cel mare, Vasile Cicio, având fiecare câte 50% din acțiuni. Firma a înregistrat în 2015 o cifră de afaceri de 37.663.988 lei, pe care a realizat-o cu 95 de lucrători. Începând din 2007, anul din care autoritățile publice și companiile de stat au fost obligate să-și facă publice achizițiile, și până în prezent, Daria Const a obținut de la CFR aproximativ o sută de contracte care însumează peste 25 de milioane de euro.

Numele Daria Const SRL, principala companie din portofoliul Cicio, a apărut, în 2013, într-un raport întocmit de o echipă de control a Companiei Naționale de Căi Ferate, în care se făcea referire la ilegalități comise în procesul achizițiilor publice. Corpul de Control a constatat abateri de la lege în atribuirea și derularea contractului de „Revopsire la poduri metalice de cale ferată”, încheiat de Daria Const SRL cu Regionala CFR Iași.”, scrie sursa citată.

Nereguli grave la achiziţii

Controlul efectuat de Corpul de Control al CFR SA în urmă cu ceva timp a identificat încă de atunci nereguli majore în procedurile de achiziții, abateri grave de la lege în ce privește gestionarea banului public, care au generat prejudicii extrem de mari, tulburând bunul mers al activității regionalei. “Din 2012 de când este director Radu Pipa contractele sunt câștigate de aceleași firme pe bandă rulandă, fără prea mulți competitori. Toate firmele care fac lucrări pentru regionala CFR Iași lucrează cu salariații CFR-ului, care primesc bani și de la CFR și de la firmele respective și lucrează în timpul programului sau chiar în concediu medical”, potrivit unor surse din cadrul companiei.”, scrie și antena3.ro despre DARIA CONSTR SRL.

O altă firmă care va lucra la refacerea Podului de Lemn a fost implicată într-un dosar DIICOT de evaziune fiscală și spălare de bani: VIO-TOP SRL. Mai exact, administratorul societății, alături de alți inculpați, este acuzat de procurori că a inițiat și constituit un grup infracțional organizat, societățile fiind abonate la bani publici.

“Potrivit DIICOT, in perioada 2011-2014, Dragos Nedelcu, administrator de fapt al SC Nuts Consulting SRL, SC Pathway Adivisors SRL, SC C&D Best Design Concept SRL, si Marin Baicu, administrator de fapt al SC Baicons Impex SRL, SC LGB Transark SRL si SC Vio Top SRL, Dan Besciu, asociat si administrator la SC Euroconstruct 98 Trading SRL si fost patron la Golden Blitz, Peter Praher si Josep Horneger, administratori la SC Swietelsky Baugesellschaft Mbh Linz Sucursala Bucuresti si, respectiv, SC Swietelsky Constructii Feroviare SRL, au initiat si constituit un grup infractional organizat ce a avut drept scop, obtinerea prin mijloace frauduloase a unor mari sume de bani, provenite din fonduri publice angajate de companii aflate in portofoliul Ministerului Transporturilor (Compania Nationala de Cai Ferate si CNADNR), pentru organizarea si derularea unor achizitii publice de lucrari de infrastructura feroviara si rutiera.”, scria stiripesurse.ro în 2014.

Nici RIA DESIGN CONSULTING SRL nu s-a ținut departe de atenția opiniei publice. Mai multe ziare au scris despre această societate că ar avea o practică uzuală de a sublicita contracte la licitații pentru a le câștiga pe bandă rulantă.

“Un client vechi al Consiliului Județean Cluj, a câștigat în urmă cu câteva zile un contract de peste jumătate de milion de lei, fără TVA de la administrația județeană. Chiar dacă oficialii CJ Cluj estimaseră licitația la aproape două milioane de lei, asocierea Eurocerad International și RIA DESIGN CONSULTING SRL și-a adjudecat contractul cu suma de 616.000 de lei, fără TVA. Asociații Ria Desing sunt Iuliana și Radu Luca, cel din urmă fiind patronul societății Luca Way, un client vechi al CJ Cluj. De numele firmei Eurocerad se leagă ițe care duc până la Michael Stanciu sau Dan Besciu, ”regi ai asfaltului”.”, scrie gazetadecluj.ro.

Cu așa încrengătură de societăți care au fost implicate în tot felul de scandaluri, unele chiar cu iz penal, va fi interesant de observat cum se va derula contractul câștigat de asocierea de firme în Ploiești, privind refacerea Podului de Lemn care face legătura între străzile Depoului și Mimiului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here